Home » විකල්ප ආර්ථික මංපෙත් සොයමු

විකල්ප ආර්ථික මංපෙත් සොයමු

by Gayan Abeykoon
April 8, 2025 4:15 pm 0 comment

මෙ­රි­කානු ජනා­ධි­පති ඩොනල්ඩ් ට්‍රම්ප් පාල­නය විසින් හෙට (09) සිට ක්‍රියා­ත්මක කිරී­මට යෝජිත ශ්‍රී ලංකාවේ අප­න­ය­න­ව­ලට පැන වූ 44%ක තීරු බද්ද හේතු­වෙන් මෙරට අප­න­යන භාණ්ඩ වර්ග පහ­කට දැඩි බල­පෑ­මක්  එල්ල වේ.

එම බල­පෑම අවම කර ගැනී­මට ගත­හැකි ක්‍රියා­මාර්ග පිළි­බ­ඳව රජ­යට උප­දෙස් දීමට ඉහළ පෙළේ තාක්ෂ­ණික කමි­ටු­වක් ද මේ වන විට ශ්‍රී ලංකා ජනා­ධි­පති අනුර කුමාර දිසා­නා­යක මහතා විසින් පත්කොට තිබේ.

එම කමි­ටුව අද (08) රැස්වී අමෙ­රි­කානු ඉහ­ළ­පෙළේ බල­ධා­රින් සමඟ සාකච්ඡා කිරී­මට ද නිය­මි­තය.

මේ සම්බ­න්ධ­යෙන් කම්කරු අමාත්‍ය, සහ ආර්ථික සංවර්ධන නියෝජ්‍ය අමාත්‍ය අනිල් ජයන්ත ප්‍රනාන්දු මහතා සහ මුදල් හා ක්‍රම­ස­ම්පා­දන නියෝජ්‍ය ඇමැති අාචාර්ය හර්ෂණ සූරි­ය­ප්පෙ­රුම මහතා විසින් කොළඹ නාරා­හේ­න්පිට රජයේ ප්‍රවෘත්ති දෙපා­ර්ත­මේන්තු ශ්‍රව­ණා­ගා­ර­යේදී විශේෂ මාධ්‍ය හමු­වක් පැවැ­ත්විය. එහිදී දැක්වූ අද­හස් ඇසු­රින් මෙම ලිපිය සකස් කෙරිණි.

අමෙ­රි­කානු ජනා­ධි­පති ඩොනල්ඩ් ට්‍රම්ප් මහතා ඉකුත් 02 වැනිදා එරට නව තීරු­බදු සංශෝ­ධන ඉදි­රි­පත් කළේය. එහිදී ශ්‍රී ලංකාව ඇතුළු ලොව රට­වල් 180කට අදා­ළව එහිදී නව තීරු­බදු අනු­පාත ප්‍රකාශ කරන ලදි. මෙහිදී අප විශේ­ෂ­යෙන් සඳ­හන් කළ යුතු වන කරු­ණක් වනුයේ, මේ තීරු­බදු සංශෝ­ධන ඍජු­වම ශ්‍රී ලංකාව ඉලක්ක කොට සිදු කළ එකක් නොවන බවය.

එමෙන්ම මේ බදු සංශෝ­ධන ඉදි­රි­පත් කළ දින­යට පෙර, මේ සම්බ­න්ධ­යෙන් ජනා­ධි­පති ට්‍රම්ප්ගේ පාල­නය සමඟ කරුණු සාකච්ඡා කිරී­මට මෙරටේ බල­ධා­රීන්ට අව­ස්ථාව තිබුණා යැයිද, එය ඔවුන් පැහැර හැර ඇතැයි ද යනාදී කරුණු කාරණා සමා­ජයේ මතුවී ඇති කරු­ණකි. එම කරුණ හා ඇතැ­ම්විට රජ­යට එරෙ­හිව චෝද­නා­වක් සේ පෙරට එන එම මත­වා­දය ද මුළු­ම­නින්ම  මුසා­වකි. ඒ මන්ද, අප රටට පම­ණක් නොව ලොව අනෙ­කුත් රට­ව­ලට ද අමෙ­රි­කාව පැන­වී­මට යෝජනා කළා නව බදු තීරණ සම්බ­න්ධ­යෙන් පූර්ව­ගා­මිව එරට සමඟ සාකච්ඡා කිරී­මට ඉඩ­ක­ඩක් නිර්මා­ණය වී නොති­බුණි.

ආර්ථි­කය දියුණු කිරීම

අමෙ­රි­කාව බදු සංශෝ­ධන යෝජනා කළ දිනට පසු දිනම අමෙ­රි­කාවේ මේ හා සම්බ­න්ධ­යෙන් සාකච්ඡා පව­ත්වන වෙළෙඳ පහ­සු­කම් අංශය, ධවල මන්දි­රය, අමෙ­රි­කානු රාජ්‍ය දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුව, අමෙ­රි­කානු රජය සමඟ පවා ශ්‍රී ලංකාවේ අප තානා­පති කාර්යාල නිල­ධා­රීහු සාකච්ඡා ආරම්භ කළහ. ඒ නිසා අප එරට සමඟ මේ සම්බ­න්ධ­යෙන් කරුණු සාකච්ඡා කළේ නැතැයි හෝ එසේ කර­න්නට අප සමත් වී නැතැයි  නැඟෙන චෝදනා බැහැර කළ යුතුය.

අමෙ­රි­කානු ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යා­ගෙන් පැත්තෙන් බල­න­විට, එරට ජාතික ආර්ථි­කය දියුණු කිරීම උදෙසා නව තීරු බදු ප්‍රති­ප­ත්ති­යක් හඳු­න්වා­දී­මට සිදු­විය. එම­නිසා, එරට ජනා­ධි­ප­ති­ව­රයා සිය රටේ වෙළෙඳ ප්‍රති­ප­ත්තිය වෙනස් කර­මින් බදු සංශෝ­ධන හඳුන්වා දුනි. මෙය සිදු කළේ කිසි­යම් බදු සූත්‍ර­ය­කට අනු­වය. එම බදු සූත්‍රය අමෙ­රි­කාව විසින් තීර­ණය කරනු ලැබ තිබෙ­නුයේ එක් එක් රට ගැන රටේ භූ දේශ­පා­ල­නික වැද­ග­ත්කම කොත­රම් බල­වත් ද? නැද්ද? ඇතුළු වෙනත් තොර­තුරු පද­නම් කර ගනි­මින් නොවේ.

අමෙ­රි­කාව විසින් එක් එක් රට­වල් සමඟ සිදු කරන ආන­යන – අප­න­යන දත්ත පද­නම් කොට මේ සූත්‍රය සකස් කර ඇත. ඒ අනුව ශ්‍රී ලංකාව හා අමෙ­රි­කාව අතර වෙළෙ­ඳා­මේදී 88%ක වෙළෙඳ පර­ත­ර­යක් ඇති බව ගණන් බලා තිබේ.

වසර 2024දී ශ්‍රී ලංකාව අමෙ­රි­කා­වට රුපි­යල් මිලි­යන 939,973ක් වටිනා භාණ්ඩ අප­න­ය­නය කර ඇත. අප විසින් අමෙ­රි­කා­වෙන් රුපි­යල් මිලි­යන 144,557ක් පමණ වටිනා භාණ්ඩ ආන­ය­නය කර ඇත. මේ වෙන­සින් රුපි­යල් මිලි­යන 939973 බෙදූ­විට 88%ක් ලැබෙන අතර, ඉන් 50%ක් ලෙස පොදු අනු­පා­ත­යක් 44% තීරු බද්දක් මෙර­ටට පැන­වී­මට අමෙ­රි­කාව යෝජනා කොට ඇත.

මේ අව­ස්ථාවේ අමෙ­රි­කානු රජය සිදු කර ඇත්තේ කුම­ක්දැයි අපි පැහැ­දිලි කර­ගත යුතුය.

අමෙ­රි­කාව එරට විදේශ වෙළෙඳ ප්‍රති­ප­ත්තිය පාදක කර­ගෙන පිට­ර­ට­ව­ලින් භාණ්ඩ ගෙන එන විට අය­ක­රන බදු ව්‍යුහ­යක් හඳු­න්වාදී ඇත. පළ­මු­වෙන්ම අප්‍රේල් 05 වැනිදා සිට ක්‍රියා­ත්මක වන පරිදි “බේස්ල­යින්” ලෙස 10%ක් අය කරන ලැයි­ස්තු­වක් ඉදි­රි­පත් කළේය. ඉන්පසු අමෙ­රි­කාව හා ගනු­දෙනු කරන එක් එක් රට­වල වෙළෙඳ පර­ත­රය 20% හෝ ඊට අඩු­නම් තවත් 10% බදු ප්‍රති­ශ­ත­යක් හඳුන්වා දී ඇත.

මේ ආකා­ර­යට නව තීරු බදු ප්‍රති­ප­ත්ති­යක් හඳු­න්වා­දී­මත් සමඟ අප රටට සිදු­ව­නුයේ විශාල බල­පෑ­මකි. එසේ වීමට හේතුව ශ්‍රී ලංකාවේ අප­න­යන ප්‍රමා­ණය අමෙ­රි­කාවේ සමස්ත ආන­යන ප්‍රමා­ණ­යෙන් 0.1ක් තරම් සුළු ප්‍රමා­ණ­යක් වීමයි. මෙවැනි අව­ස්ථා­ව­ලදී අප වැනි කුඩා ආර්ථි­ක­යක් සහිත රට­වල් විසින් සිදු කළ යුත්තේ කුම­ක්දැයි රජ­යට කරුණු කීමට මේ හා සම්බන්ධ විද්ව­තුන්, ජාත්‍ය­න්තර වෙළෙ­ඳාමේ නිර­ත­වන ප්‍රවී­ණ­යින් හා ප්‍රබ­ල­යි­න්ගෙන් සැදු­ම්ලත් තාක්ෂ­ණික කමි­ටු­වක් පත්කොට ඇත. අමෙ­රි­කාව මේ නව බදු ප්‍රති­ප­ත්තිය සමඟ යෝජනා කර සිටි­නුයේ අපට වෙළෙඳ පර­ත­රය අඩු කර­ගැ­නී­මට කට­යුතු කරන ලෙසය. ඒ අනුව අප එම යෝජ­නාව සම්බ­න්ධ­යෙන් දැන­ට­මත් ගත හැකි ක්‍රියා­මාර්ග පිළි­බ­ඳව කරුණු අධ්‍ය­ය­නය කර­මින් සිටිමු.

ශ්‍රී ලංකාව පාර්ශ්ව­යෙන් වෙළෙඳ පර­ත­රය අඩු කිරී­මට ගත­යුතු ක්‍රියා­මාර්ග මොන­වාද? තීරු බදු ව්‍යුහයේ වෙන­ස්කම් කළ හැකි ක්‍රම හා ආකා­ර­යන් මොන­වාද? යන්න පිළි­බ­ඳව කමි­ටුව අව­ධා­නය යොමු කර­මින් සිටියි. එම කමි­ටුව ඉතා ඉක්ම­නින් තම නිර්දේශ හා යෝජනා රජ­යට භාර­දී­මට ක්‍රියා කරනු ලබයි.

අමෙ­රි­කාව තීරු බදු ප්‍රති­පත්ති සංශෝ­ධ­නය කිරී­මේදී ශ්‍රී ලංකාව වෙළෙඳ පර­ත­රය අඩු රට­වල් 60ක කණ්ඩා­ය­මට හෝ ඔවුන් සමඟ ජාත්‍ය­න්තර ගනු­දෙනු කරන රට­වල් 15ක් නම්කොට ඇති “dirty 15” කණ්ඩා­ය­මට හෝ ඇතු­ළත් කර නොමැ­ති­වීම හොඳ තත්ත්ව­යකි.

ශ්‍රී ලංකාව විශේ­ෂ­යෙන් අමෙ­රි­කාව සමඟ ගනු­දෙනු කිරී­මේදී මෙර­ටින් යැවෙන ඇඟ­ලුම්, ප්ලාස්ටික් සහ රබර්, සකස් කළ ආහාර, ස්වර්ණා­භ­රණ සහ රසා­ය­නික නිෂ්පා­දන යන ක්ෂේත්‍ර­ව­ලට තදින්ම එල්ල වන බල­පෑම් අවම කර ගැනී­මට ක්‍රියා කළ යුතු­වෙමු.

මේ ක්ෂේත්‍ර පහේ අපට අත්වි­ඳී­මට සිදු­වන දැඩි බල­පෑම් සම­නය කර ගැනී­මට හැකි­ත­රම් වෙනත් විකල්ප ක්‍රියා­මාර්ග වෙත යොමු­වී­මට හැකි බව ප්‍රකට කරු­ණකි. කරුණු එසේ වුවත් මේ මොහොතේ ක්ෂණි­කව එවැනි ක්‍රියා­මාර්ග වෙත විතැ­න්වී­මට අප ක්‍රියා කළ යුත්තේ කෙසේ­දැයි විද්වත් තාක්ෂ­ණික කමි­ටුව රජ­යට යෝජනා ගෙන එනු ඇත.

අප අමෙ­රි­කානු වෙළෙ­ඳ­සල ජය ගැනී­මට අපගේ නිෂ්පා­දන පිරි­වැය අඩු­කර ගැනීම, නිෂ්පා­ද­න­වල ඵල­දා­යි­තාව හා කාර්ය­ක්ෂ­ම­තාව ඉහ­ළට ඔසවා ගැනීම, නව ජාත්‍ය­න්තර වෙළෙ­ඳ­පොළ සොයා ගැනීම කෙරෙහි ද අප මේ වන විට අව­ධා­නය යොමු කර ඇත.

අමෙ­රි­කා­වෙන් යෝජනා කොට තිබෙන ඉහළ තීරු බදු ප්‍රති­ශත ගෙවී­මට අප­හසු බව ලොව රට­වල් කිහි­ප­යක් ඔවුන් සමඟ සාකච්ඡා කොට මේ වන­වි­ටත් දැනුම්දී තිබේ. චීනය, එංග­ල­න්තය, ප්‍රංශය හා ආර්ජ­න්ටි­නාව වැනි රට­වල් කිහි­ප­යක් අමෙ­රි­කානු ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යාට ද ඇම­තුම් ලබාදී ඇතැයි වාර්තාවේ. මේ අත­ර­තුර ශ්‍රී ලංකාවේ අපද නව තීරු­බදු ප්‍රති­ප­ත්තිය සම්බ­න්ධ­යෙන් මාධ්‍ය නිවේ­ද­න­යක් නිකුත් කර­මින් එහි අඩංගු කරුණු ලෝක බැංකුව, ජාත්‍ය­න්තර මූල්‍ය අර­මු­ද­ලට දැනුම් දී ඇත. එම නිවේ­ද­නය අමෙ­රි­කාවේ ඉහ­ළ­පෙළේ බල­ධා­රීන්ගේ අව­ධාන­යට ලක් කොට ඇත.

සංශෝ­ධ­නය කිරී­ම

මේ සම්බ­න්ධ­යෙන් නිර­න්ත­ර­යෙන්ම වඩාත් සුබ­වා­දිව කරුණු සොයා බල­මින් සාකච්ඡා අඛ­ණ්ඩව පව­ත්වා­ගෙන යමින් කට­යුතු කර­මින් පවතී.

ශ්‍රී ලංකාවේ දැනට පව­තින තීරු­බදු ප්‍රති­ප­ත්තිය පිළි­බ­ඳව වඩාත් නිර­වුල්, නවීන ලෝක තත්ත්ව­යන්ට ගැළ­පෙන ලෙස සංශෝ­ධ­නය කිරී­මට කාලය එළැඹ ඇත. අප රටේ තීරු­බදු සම්බ­න්ධව පනත සංශෝ­ධ­නය කළ යුතු­මය.

අපි රටක් ලෙස ජාත්‍ය­න්තර වෙළෙ­ඳාමේ නිර­ත­වී­මේදී අය කරන ඕනෑම බද්දක් වේවා! ඒවා පිළි­බ­ඳව විනි­වි­ද­භා­ව­යක්, තිර­ස­ර­භා­ව­යක්, සැමට විශ්වා­ස­නීය ලෙස අය කරන ආකා­ර­යක් දක්නට ලැබිය යුතුය. ඒ නිසා මේ අව­ස්ථාවේ ශ්‍රී ලංකා­වට ලැබුණු අභි­යෝ­ගය පවා රටේ අනා­ගත සුබ­වාදී ආර්ථි­ක­යක් ඇති­කි­රීමේ තිර­සර ප්‍රති­පත්ති ශක්ති­මත් කිරී­මට යොදා ගැනී­මට කල්පනා කර ඇත. අමෙ­රි­කාව සමඟ සිය­යට බින්දු­වක තීරු බදු ප්‍රති­ප­ත්ති­ය­කට පිවි­සෙ­න්නැයි ඇත­මෙකු ප්‍රකාශ කරයි. ඒ ගැන ද තව­දු­ර­ටත් සිත­මින් සිටින අතර, එවැනි ක්‍රියා­මාර්ග හරහා අහි­මි­වන ආදා­යම සොයා­ගන්නා විකල්ප වෙත යා යුතුය.

මේ ආකා­ර­යෙන් රටේ ආර්ථික දියු­ණුව කඩි­නම් කිරී­මට කට­යුතු කළ යුතුව ඇත. මෙවන් වැඩ­පි­ළි­වෙ­ළක් දියත් කිරී­මට යත්න දරන අතරේ ඇතැම්හු නව රජ­යට විදේ­ශීය සබ­ඳතා නැතැයි, රාජ්‍ය­තා­න්ත්‍රි­ක­භා­ව­යක් නැතැයි චෝදනා කරති. එසේ හෙයින් එම චෝද­නා­ව­ලට පිළි­තුරු ලබා දීමට වැය කරන කාලය එවැනි අන­වශ්‍ය දේට යොමු නොක­ර­මින් එල්ලවී ඇති මේ විශාල බල­පෑ­මෙන් මිදී­මට ප්‍රවේශ විය යුතු මංපෙත් සෙවී­මට යොද­වන ලෙස මේ අව­ස්ථාවේ සිහි­පත් කළ යුතුය.

ජය­සිරි මුණ­සිංහ

 

You may also like

Leave a Comment

Sri Lanka’s most Trusted and Innovative media services provider

Facebook

@2025 – All Right Reserved. Designed and Developed by Lakehouse IT