Wednesday, March 26, 2025
Home » මැදි­රි­ගි­රි­යානු රසික සමා­ජයේ රස­වි­න්ද­නයේ පීලි පැනීම

මැදි­රි­ගි­රි­යානු රසික සමා­ජයේ රස­වි­න්ද­නයේ පීලි පැනීම

by Gayan Abeykoon
March 18, 2025 4:00 pm 0 comment

‘සර­ස­විය බැලුම’ සෙක්නි – වෙත්වා කිවි දනෝ

පෙදෙහි රස හව් විඳුනා – දෙනෙතා ඉතා දුලබෝ’

 

දෙවැනි පරා­ක්‍ර­ම­බාහු රජ සමයේ ලිය­වුණු ‘කව්සි­ළු­මිණ’ ග්‍රන්ථයේ එවැ­න්නක් සඳ­හන් වෙයි.

එහි සරල අද­හස නම්: ‘සර­ස­වි­යගේ බැලුම් මාත්‍ර­ය­කින් වුව කෙනකු කවි­යකු වනු ඇත. එහෙත් කවි­යෙහි රස­භාව විඳින ජනයා නම් ඉතා දුල­බය’ යන්න ය.

මේ කාව්‍ය ඛණ්ඩය අපට සිහි­පත් වූයේ පසු­ගි­යදා මැදි­රි­ගි­රිය ප්‍රදේ­ශ­යේදී පැවැ­ත්වුණු සංගීත සංද­ර්ශ­න­ය­කින් පසුව ඇති වූ රසික හැසි­රීමේ ප්‍රච­ණ්ඩ­ත්වය හේතු­වෙනි. ජන­ප්‍රිය ගායක කණ්ඩා­යම් සහ සංගීත කණ්ඩා­යම් සම්බන්ධ වනවා යැයි කිය­වුණු එකී ප්‍රසං­ගය අව­සාන වූයේ යුද පිටි­යක් බඳු ප්‍රච­ණ්ඩ­කා­රී­ත්ව­ය­කිනි. මාධ්‍ය වාර්තා සඳ­හන් කරන පරිදි එම­ඟින් සිදු වූ අලාභ හානිය රුපි­යල් කෝටි හත­ර­කට වඩා වැඩි ය. නවී­න­තම සංගීත උප­ක­රණ සහ භාණ්ඩ ඇතුළු බොහෝ දේ කුපිත වූ රසික සමා­ජය විසින් කුඩු පට්ටම් කර තිබිණි. එයට හේතුව ලෙස සඳ­හන් කොට තිබුණේ පූර්ව ප්‍රචා­ර­යේදී සඳ­හන් කරන ලද ගාය­ක­යන් කිහිප දෙනකු ප්‍රසං­ගය සඳහා සම්බන්ධ නොවීමේ ගැට­ලු­වයි.

උක්ත ගැට­ලු­වට වැර­දි­ක­රු­වන් හෝ නිවැ­ර­දි­ක­රු­වන් සොයා බැලීම අපට අදාළ කාර්ය­යක් නොවු­ණත්, එහිදී දිස් වූ ප්‍රච­ණ්ඩ­කාරි, නොගැ­ළ­පෙන, නොහි­ක්මුණු හැසි­රීම තාරු­ණ්‍ය­යට තරම් නොවන බව ලියා තැබීම අපගේ අර­මුණ වේ. හරි­හ­මන් මූලික අධ්‍යා­ප­න­යක්, රස­වි­න්ද­න­යක්, සමාජ දැක්මක් ඇති තරුණ ප්‍රජා­ව­කගේ අතින් එවැ­න්නක් සිදු විය නොහැකි ය. එමෙන් ම මෙය මූලික කොට ගෙන සමස්ත මැදි­රි­ගි­රියේ තරුණ ප්‍රජාව මෙසේ යැයි හෝ රටේ සමස්ත තාරු­ණ්‍යයේ, නව පර­ම්ප­රාවේ මනෝ ස්වභා­වය මේ ආකාර යැයි කීමට අපි කල­බල නොවෙමු.

මෙහිදී ප්‍රද­ර්ශ­නය වූයේ රටේ එක්තරා තරුණ පිරි­ස­කගේ ආවේ­ග­ශීලි, ප්‍රච­ණ්ඩ­කාරි හැසි­රී­මකි. ඔවුන්ට කලාවේ හා රස­වි­න්ද­නයේ මූලික සිද්ධා­න්තයවත් අව­බෝධ වී ඇති දැයි අපි නොද­නිමු. එහෙත් එය අවර ගණයේ, බාල හැසි­රී­මක් බව ලියා තබමු.

කලාව හා රස­වි­න්ද­නය නිර්මා­ණය කර­නුයේ උසස් ශිෂ්ටා­චා­ර­යක් සහ සභ්‍ය­ත්ව­යක් සහිත ජන සමා­ජ­යකි. එම­ඟින් සහෘ­දයා තුළ ජන­නය වන්නේ චම­ත්කා­ර­ජ­නක හැඟී­මකි. කලාවේ හා සාහිත්‍ය නිර්මා­ණ­වල මූලික අර­මුණ රස නිෂ්ප­ත්ති­යයි. රස­වි­න්ද­න­යට අදාළ සහජ ශක්තිය වාසනා ගුණ­යයි. රසය යනු විඳ ගත යුත්තකි.

ඒත් ඉහත කී මැදි­රි­ගි­රි­යානු ආද­ර්ශය මඟින් තරුණ පර­ම්ප­රාව දී ඇත්තේ තමන්ට රස­වි­න්ද­න­යට අදාළ සහ­ක­ම්පන මනෝ­භා­ව­යක් නැති බවයි. කලාවේ හා සාහි­ත්‍යයේ ඇති උත්තුංග සමාජ පර­මාර්ථ තමන්ට අව­බෝධ නොවන බවක් ද එය වස්තු විෂය නොවන බවක් ද ඔවුහු එකී හැසි­රීම මඟින් පෙන්වා දුන්හ.

වර්ත­මාන තරුණ පර­ම්ප­රාව සාහි­ත්‍ය­යෙන් හා රස­වි­න්ද­න­යෙන් ඈත් වී ඇති බවත්, ඔවුන් අවර ගණයේ රසි­ක­ත්ව­ය­කට යොමුව ඇති බවත් කාලා­න්ත­ර­යක් තිස්සේ සබු­ද්ධික ජන සමා­ජය තුළ සාක­ච්ඡා­වට ලක් වූ කරු­ණකි. එහෙත් එය එක්වර ම තරුණ සමා­ජයේ වර­දක් යැයි ඔවුන් හංවඩු ගැසී­මට පෙර, ඒ සඳහා හේතු වූ කරුණු කවරේ ද යන්න විමසා බැලිය යුත්තකි.

විවෘත ආර්ථි­ක­යෙන් පසු මෙරට පාලන බලය ගත් එක්තරා රාජ්‍ය පාල­ක­යකු සඳ­හන් කළේ “සාහිත්‍ය කන්න දැ?” යනු­වෙනි. එනම්: මන­සට ආහාර දෙන ක්‍රම­වේ­ද­ය­කට වඩා බඩට ආහාර දෙන ක්‍රම­වේ­ද­ය­කින් ඔවුන්ට ස්වකීය ඡන්ද ගොඩ වැඩි කර ගත හැකි බව ඔවුන් අත්දැ­කී­මෙන් ම අව­බෝධ කොට­ගෙන තිබිණි. එනිසා අධ්‍යා­පන ක්‍රමය ඇතුළු සමස්ත සමා­ජය ක්‍රමය ම ඒ සඳහා වන වට­පි­ටා­ව­කින් නිර්මා­ණය කෙරුණු බව පැහැ­දිලි කාර­ණ­යකි. දසක තුන­කට පමණ පසු අප විසින් නෙළා ගනු ලබන්නේ එහි එක් සංකේ­තීය ප්‍රාග්ධ­න­යක ප්‍රති­ඵ­ල­යක් පම­ණකි. මැදි­රි­ගි­රිය යනු තවත් එක් සමාජ නිරූ­ප­ණ­යක් පම­ණක් ම වන්නේ ය.

මැදි­රි­ගි­රිය වැනි සමාජ පිළි­බි­ඹු­වන් යළි ඕනෑ ම තැනක, ඕනෑ ම අව­ස්ථා­වක මතු විය හැකි ය.

සිනමා ශාලා පිරී යන රසික සමාජ දැන් නැත. මුද්‍ර­ණ­යෙන් එළි දැක්වෙන උසස් සාහිත්‍ය කෘති­යක පිට­පත් දහ­සක් විකුණා ගැනීම අති­දු­ෂ්කර කාර්ය­යකි. අන්ත­ර්ජා­තික පොත් ප්‍රද­ර්ශ­න­යට ලක්ෂ සංඛ්‍යාත ජන­තා­වක් පැමි­ණිය ද ඔවුන් ඒ මිල දී ගත් පොත් කිය­වන බවක් හැඟෙන්නේ නැත. බොහෝ දෙනකු පටු ආත්මා­ර්ථ­කා­මි­ත්වයේ හුදෙ­කලා ජීවි­ත­වල ගිලී යමින් මම­ත්වය රජ කර­වන සමා­ජ­යක් නිර්මා­ණය වෙමින් පවතී. මාන­සික වින්ද­නීය ජන සමා­ජ­යට වඩා කායික සන්ත­ර්ප­ණය ප්‍රමුඛ කොට ගත්, විචාර බුද්ධි­යෙන් තොර තරුණ පර­ම්ප­රා­වක් නිර්මා­ණය වීම මෙහි අව­සාන තර්කා­නු­කූල ප්‍රති­ඵ­ලය බවට පත්ව ඇත. මවු­පිය දූදරු සෙනෙ­හස නොහ­ඳු­නන, අනෙ­කාගේ පෞද්ග­ලි­ක­ත්ව­යට ගරු නොක­රන, අව රසික සමා­ජ­යක් නිර්මා­ණ­ය­වී­මට අතී­තයේ සිට ගලා ආ මෙවැනි සමා­ජ­මය හේතු සාධක රැසක් හේතු­කා­රක වී තිබේ. ඔවුහු වාර්ගික සහෝ­ද­ර­ත්වය නොහ­ඳු­නති. ඒ වෙනු­වට ඉතා පහ­සු­වෙන් ජාති භේද­වා­දය ආගම් භේද­වා­දය කුල­වාද ඔවුන්ගේ ගැටු­ම්කාරි මනස තුළ රෝප­ණය කොට තිබේ.

අපගේ අර­මුණ ‘අතීත ජන සමා­ජය ගරු කට­යු­තුය; සුපේ­ෂල ශික්ෂා­කාමි ය; රස­වි­න්ද­න­යෙන් යුතු ය; වර්ත­මා­නය කළු පැහැති ය,’ යන ඉතා සරල චිත්‍රය සමා­ජ­ගත කිරීම නො වේ. අතී­ත­යේත් මෙවැනි දෑ සිදු නොවූවා යැයි අපි නොකි­යමු. අපට පෙන්වා දීමට අවශ්‍ය වූයේ වර්ත­මා­නයේ ඇති බර­ප­තළ වූ සමාජ කඩා­වැ­ටීම ය. මැදි­රි­ගි­රියේ සමාජ හැසි­රීම සමාජ පිළි­ල­යක් වීම වළක්වා ගත යුතු බව අව­ධා­ර­ණය කිරීම ය. රස­ඥ­තා­වෙන් යුතු ජන සමා­ජ­යක් නිර්මා­ණය කර ගැනීම කාලීන අව­ශ්‍ය­තා­වක් වී තිබේ. දීර්ඝ කාල­යක් තිස්සේ මුල් බැස ගත් සමාජ ක්‍රම­යක් එක්වර උඩු­ය­ටි­කුරු කිරීම අප­හසු කාර්ය­යක් වුවත්, ඒ සඳහා මුල් පිය­වර හෝ තැබිය යුතු ය. මන්ද යත්: එසේ නොවුණ හොත් නිර්මා­ණය වන්නේ බස නොහ­ඳු­නන, රස නොහ­ඳු­නන, මවු­පිය දූදරු සෙනෙ­හස නොහ­ඳු­නන, නරුම සමා­ජ­යක් නිර්මා­ණය වීම ය. එය කෙසේ හෝ වළක්වා ගත යුතු තත්ත්ව­යකි.

ඒ සඳහා වන සමාජ ප්‍රති­සං­ස්ක­ර­ණ­වල මුල් පිය­වර තැබීම බල­ධා­රීන්ගේ පාර්ශ්වයේ වග­කී­මක් වන්නේ ය. ප්‍රති­පත්ති ප්‍රකා­ශ­න­වල ඇති ආක­ර්ෂ­ණීය වච­න­ව­ලින් ඔබ්බට ගිය ප්‍රායෝ­ගික වැඩ­පි­ළි­වෙ­ළක් අවශ්‍ය වන්නේ ඒ නිසා ය. අධ්‍යා­පන අමා­ත්‍යාං­ශ­යට, සංස්කෘ­තියේ බල­ධා­රීන්ට, ප්‍රති­පත්ති සම්පා­ද­ක­යන්ට, සමාජ ක්‍රියා­කා­රීන්ට, ජන­මා­ධ්‍ය­යට පම­ණක් නොව; සමස්ත පුර­වැ­සි­යන්ට ද  ඒ සඳහා වන බර­ප­තළ පොදු සමාජ වග­කී­මක් පවතී.

එවැනි රස­වි­න්ද­න­යෙන් යුතු ජන සමා­ජ­යක් නිර්මා­ණය කර ගැනීම

අත්‍ය­වශ්‍ය ම කාර­ණ­යක් වන්නේ ය. එසේ නොවන තාක් කල් මැදි­රි­ගි­රිය වැනි සිදු­වීම් සමා­ජයේ වෙනත් ස්ථාන­ව­ලින්, වෙනත් ස්වරූ­ප­ව­ලින් මතු වීම වැළැ­ක්විය නොහැකි වනු ඇත.

ඒ සඳහා වන සමාජ පරි­ව­ර්ත­න­ය­කට ඉක්ම­නින් මුල පිරිය යුතු බව මැදි­රි­ගි­රියේ සිදු­වීම අපට දෙන වඩා බර­ප­තළ බල­පෑ­ම්ස­හ­ගත සමාජ පණි­වු­ඩ­යයි. එය ඉතා හොඳින් කියවා ගත යුතු ව ඇත.

You may also like

Leave a Comment

Sri Lanka’s most Trusted and Innovative media services provider

Facebook

@2025 – All Right Reserved. Designed and Developed by Lakehouse IT