Sunday, April 20, 2025
Home » වඩාත් කාර්ය­ක්ෂම රාජ්‍ය සේවා­ව­කට ඩිජි­ටල් පරි­ව­ර්ත­නය

වඩාත් කාර්ය­ක්ෂම රාජ්‍ය සේවා­ව­කට ඩිජි­ටල් පරි­ව­ර්ත­නය

by damith
March 17, 2025 4:03 pm 0 comment

අමාෂා දිල්ෂානි සයිබර් ආර­ක්ෂණ ඉංජි­නේරු

ශ්‍රී ලංකාව ඩිජි­ටල් පරි­ව­ර්ත­න­යක් කරා රැගෙන යාම කෙරෙහි නව රජය ඉහළ අව­ධා­න­යක් යොමු කර ඇත.

එදා මෙදා තුර බිහිවූ බොහෝ පාල­ක­යන් ශ්‍රී ලංකාව ඩිජි­ට­ල්ක­ර­ණය කිරීම පිළි­බඳ දේශ­පා­ලන වේදි­කාවේ කතා කළද ඒවා හුදු රැව­ටීම් පමණි. එය තව­දු­ර­ටත් පසක් වන්නේ තව­මත් රට තුළ දක්නට ලැබෙන රාජ්‍ය සේවයේ අකා­ර්ය­ක්ෂම බව හා අනෙ­කුත් බොහෝ ප්‍රශ්න තව­මත් එලෙ­සම පව­තින නිසා­වෙනි.

මෙය හොඳා­කා­රව වට­හා­ගත් නව රජය ඒ සඳහා ක්‍රම­වත් වැඩ­පි­ළි­වෙ­ළක් ඉදි­රි­පත් කරන්නේ 2024 ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­ණ­ය­ටත් පෙර­දීය. පසු­ගිය වසරේ DoIT නමින් සමු­ළු­වක් පැවැත්වූ ජාතික ජන බල­වේග පක්ෂය රට පුරා විසි­රුණු IT ක්ෂේත්‍රයේ ප්‍රවී­ණ­යන් හා ලොව­පුරා විසිරී සිටින IT ක්ෂේත්‍රයේ ප්‍රවී­ණ­යන් එකතු කර­ග­නි­මින් රට ඩිජි­ට­ල්ක­ර­ණය කිරී­මට අවශ්‍ය සිය­ලුම සැල­සුම් ඇතු­ළත් ප්‍රති­පත්ති මාලා­වක් එළි දැක්වීය. මෙම ඩිජි­ට­ල්ක­රණ වැඩ­පි­ළි­වෙළ කෙරෙහි රජයේ අව­ධා­නය හා උන­න්දුව මහ­ජ­න­යාට පසක් කර­මින් ඩිජි­ටල් ආර්ථික අමා­ත්‍යාං­ශ­යක් ස්ථාපිත කරන ලදි. අනුර කුමාර දිසා­නා­යක ජනා­ධි­ප­ති­ව­රයා එහි ප්‍රධාන අමා­ත්‍ය­ව­රයා ලෙස සිය­ලුම වග­කීම දර­න්නේය. නියෝජ්‍ය අමාත්‍ය එරංග වීර­රත්න මහ­තා­ගේද ඩිජි­ටල් කට­යුතු පිළි­බඳ ජනා­ධි­පති උප­දේ­ශක හාන්ස් විජ­ය­සූ­රිය මහ­තා­ගේද උප­දෙස් හා මැදි­හ­ත්වීම මත ඩිජි­ටල් ආර්ථික අමා­ත්‍යාං­ශය, ශ්‍රී ලංකා තොර­තුරු තාක්ෂ­ණික නියෝ­ජි­තා­ය­ත­නය හා සම­ගා­මීව ඔවුන්ගේ ප්‍රති­පත්ති මාලා­වන්ට අනු­කූ­ලව මේ වන­වි­ටත් වැඩ කට­යුතු ආරම්භ කර ඇත.

අකා­ර්ය­ක්ෂ­ම­තාව

අනා­ගත ආර්ථික වර්ධ­නය සඳහා අත්‍ය­වශ්‍ය පිය­ව­රක් වන ඩිජි­ට­ල්ක­ර­ණය රාජ්‍ය යන්ත්‍ර­ණය ගුණා­ත්මක කිරී­මට පම­ණක් නොව ශ්‍රී ලාංකික පුර­වැ­සි­යාද දියු­ණුව කරා රැගෙන යනු ලබන ඉතා විශාල පිය­ව­රක් වේ.

විශේ­ෂ­යෙන්ම රාජ්‍ය අංශයේ අකා­ර්ය­ක්ෂ­ම­තාව සහ දූෂ­ණය මැඬ­ලීම සඳහා ඵල­දා­යී­තාව සහ කාර්ය­ක්ෂ­ම­තාව වැඩි­දි­යුණු කිරීම සඳහා ඩිජි­ට­ල්ක­ර­ණය අත්‍ය­වශ්‍ය පිය­ව­රකි. කඩ­දාසි ලිපි ලේඛන මත පද­නම් වූ රාජ්‍ය ක්ෂේත්‍රයේ විෂ­මා­චා­ර­යන්, කළ­ම­නා­ක­ර­ණයේ ගැටලු අව­සන් කිරීම ශ්‍රී ලංකාව වැනි රටක ඩිජි­ට­ල්ක­ර­ණ­යේදී ප්‍රධාන වශ­යෙන් අව­ධා­න­යට බඳුන් විය යුතු කරු­ණකි. නමුත් මෙය එක් තාක්ෂ­ණික ක්ෂේත්‍ර­ය­කට පම­ණක් සීමා නොවී කෘෂි­කා­ර්මික ක්ෂේත්‍රය, අධ්‍යා­පන ක්ෂේත්‍රය, ධීවර කර්මා­න්තය, නිෂ්පා­දන ක්ෂේත්‍රය ආදී ප්‍රධාන ක්ෂේත්‍ර ගණ­නා­වක පරි­පූර්ණ ප්‍රවේ­ශ­යක් සඳහා ගිණු­ම්ගත විය යුතුය.

කඩ­දාසි මත පද­නම් වූ රාජ්‍ය යන්ත්‍ර­ණය ඩිජි­ටල් පරි­ව­ර්ත­න­ය­කට ලක් කිරී­මේදී සේවා අති­රි­ක්ත­යක් නිර්මා­ණය වීම සාමාන්‍ය කරු­ණකි. නමුත් එම කාර්ය මණ්ඩල පුහුණු කිරීම තුළින් නව තාක්ෂ­ණික පද්ධ­තී­න්වල වැඩ කට­යුතු සඳහා යොමු කිරීම තුළින් එම ගැටලු කළ­ම­නා­ක­ර­ණය කර ගැනීම රජය සතු කාර්ය­භා­ර­යයි.

ශීඝ්‍ර­යෙන් සංව­ර්ධ­නය වෙමින් පව­තින ලෝකයේ, රටක් වශ­යෙන් ශ්‍රී ලංකාව තව­මත් සිටින්නේ නොදි­යුණු ස්ථාන­ය­කයි. එම නිසා ඉක්මන් තීන්දු තීරණ තුළින් මෙම ඩිජි­ටල් පරි­ව­ර්ත­නය ඉදි­රි­යට ගෙන­යෑමේ අව­ශ්‍ය­තාව පසක් කර­ගෙන ඇත.

එනම් Govpay මඟින් ශ්‍රී ලංකාවේ රාජ්‍ය යන්ත්‍ර­ණය ඩිජි­ට­ල්ක­ර­ණය කිරීම සහ Digital ID මඟින් ශ්‍රී ලංකාවේ පුර­වැ­සි­යාගේ අන­න්‍ය­තාව ඩිජි­ට­ල්ක­ර­ණය කිරී­මත්ය.

ඩිජි­ටල් ජාතික හැඳු­නු­ම්පත

2025 ජන­වාරි මස සිට ක්‍රියා­ත්මක කිරී­මට සූදා­නම් වන ඩිජි­ටල් ජාතික හැඳු­නු­ම්පත රටේ පුර­වැසි අන­න්‍ය­තාව හඳු­නා­ගැ­නීමේ පද්ධ­ති­යෙහි පම­ණක් නොව රටෙහි සිය­ලුම රාජ්‍ය හා රාජ්‍ය නොවන ආය­ත­න­ය­න්වල සැල­කිය යුතු සංක්‍රා­න්ති­යක් සනි­ටු­හන් කරයි. ඒ සඳහා ඇස්ත­මේන්තු කර ඇති මුළු මුදල රු. බිලි­යන 20ක් වන අතර සිය­ලුම නව ජාතික හැඳු­නු­ම්පත් ඩිජි­ටල් ආකෘ­ති­ය­කට පරි­ව­ර්ත­නය කිරීම මඟින් වත්මන් ජාතික හැඳු­නු­ම්පත් නිකුත් කිරීමේ ක්‍රියා­ව­ලියේ ප්‍රමා­ද­යන් විස­ඳීම අර­මුණු කරයි.

බිලි­යන 1.3කට අධික ඉන්දි­යානු පුර­වැ­සි­යන් බඳ­වා­ගෙන ඇති Aadhaar ඩිජි­ටල් අන­න්‍යතා පද්ධ­තිය හා සමාන අන­න්‍යතා පද්ධ­ති­යක් ශ්‍රී ලංකාව තුළද ක්‍රියා­ත්මක කිරී­මට සැල­සුම් කර ඇති අතර, ව්‍යාපෘ­තියේ අර­මු­ද­ල්ව­ලින් අඩක් ඉන්දි­යා­වෙන් ලැබෙනු ඇත. මෙම ව්‍යාපෘ­තිය මඟින් ශ්‍රී ලාංකික පුර­වැ­සි­යන්ගේ දත්ත ආර­ක්ෂාව කෙරෙහි තර්ජ­න­යක් පව­තින බවට රජ­යට විරුද්ධ පාර්ශ්ව­යන් විසින් විවිධ මඩ ප්‍රචා­රණ දියත් කළද සත්‍ය කරුණ නම් ශ්‍රී ලංකා රජය විසින් පුර­වැ­සි­යන්ගේ පුද්ග­ලික දත්ත පව­ත්වා­ගෙන යනු ලබයි. එම දත්ත සඳහා බාහිර රට­ව­ල්වල හෝ ආය­ත­න­වල බල­පෑ­මක් ‍නැත. ඉන්දි­යාව විසින් මෙම ව්‍යාපෘ­තිය කර­ගැ­නීම සඳහා අවශ්‍ය තාක්ෂ­ණික දැනුම හා තාක්ෂ­ණික සැක­සුම් සහාය ලබා­දෙනු ඇත. ඩිජි­ටල් ජාතික හැඳු­නු­ම්පත සඳහා ඉන්දි­යානු සමා­ග­මක සේවා­වන් භාවිත කිරී­මට තීර­ණය කරන ලද්දේ පෙර පරි­පා­ල­න­යන් විසිනි. 1972දී හඳු­න්වා­දුන් වත්මන් ජාතික හැඳු­නු­ම්පත, වයස අවු­රුදු 15 සහ ඊට වැඩි ශ්‍රී ලාංකික පුර­වැ­සි­යන් සඳහා ප්‍රාථ­මික හඳු­නා­ගැ­නීමේ ලේඛ­නය ලෙස ක්‍රියා කරන අතර රජයේ සේවා­වන්, බැංකු සේවා­වන් හා ඡන්දය ප්‍රකාශ කිරීම ආදී විවිධ නිල අර­මුණු සඳහා ප්‍රවේශ වීමට යොදා ගනී. ජාතික හැඳු­ම්පත් ඩිජි­ට­ල්ක­ර­ණය ශ්‍රී ලංකාව තුළ වසර 50කට වැඩි එදා මෙදා තුර සිදු වූ වඩාත් වැද­ගත්ම පරි­ව­ර්ත­නය වන අතර අනෙ­කුත් දියුණු ආසි­යානු රට­වල් සමඟ සම ස්ථාන­යක ශ්‍රී ලංකාව ස්ථාන­ගත කිරී­මට මෙම පරි­ව­ර්ත­නය හේතු වනු ඇත.

මුදල් නෝට්ටු මත පද­නම් වූ ගෙවීම් වංචා සහ දූෂ­ණය, ගනු­දෙනු ක්‍රියා­ව­ලීන්හි අකා­ර්ය­ක්ෂ­ම­තාව සහ ඇතැම් අව­ස්ථා­වන්හි අදාළ පාර්ශ්ව මඟින් වග­වී­මක් නොමැති වීම වැනි ගැටලු වැඩි වීමට හේතු වී තිබේ. මෙම අභි­යෝ­ග­ව­ලට මුහු­ණ­දීම සඳහා, රජය සිය­ලුම ගෙවීම් ඩිජි­ට­ල්ක­ර­ණය කිරී­මට පිය­වර ගනි­මින් සිටියි.

දත්ත හුව­මා­රුව

රාජ්‍ය ව්‍යව­සාය අංශ­යට පූර්ණ ප්‍රති­ලාභ ලබා ගැනීම සඳහා, රාජ්‍ය යන්ත්‍ර­ණ­යට සම්බන්ධ අන්තර් පද්ධති සම්බ­න්ධී­තාව සහ එහි වත්මන් භාවි­තාවේ මට්ටම පිළි­බඳ පූර්ණ දැක්මක් පැව­තිය යුතුයි. රාජ්‍ය සේවා­වන්හි අන්තර් සම්බ­න්ධී­තා­වයේ මූලික අව­ශ්‍ය­තාව වන්නේ සිය­ලුම රාජ්‍ය ඒකක අතර දත්ත හුව­මා­රුව සිදු­වී­මයි. නමුත් ශ්‍රී ලංකාවේ රාජ්‍ය යන්ත්‍ර­ණය තුළ තව­මත් එවැ­න්නක් දක්නට නැත. නමුත්, එක් එක් ඒකක සඳහා වෙන් වෙන් වශ­යෙන් දත්ත ගබඩා කිරීම සහ දත්ත හැසි­ර­වීම සිදු වේ. මෙම ගැටලු සැල­කි­ල්ලට ගනි­මින් වත්මන් රජය විසින් සිය­ලුම රජයේ ගෙවීම් ඩිජි­ට­ල්ක­ර­ණය කිරීම, ජනා­ධි­පති අර­මු­ද­ලට අදාළ සේවා­වන් කොළඹ ප්‍රධාන කාර්යා­ලයේ සිට ප්‍රාදේ­ශීය ලේකම් කාර්යාල මට්ටම දක්වා ව්‍යාප්ත කර ඇත. එසේම ‍විදේශ­යන්හි සිටින ශ්‍රී ලාංකි­ක­යින්ට උප්පැන්න, විවාහ සහ මරණ සහ­ති­ක­වල පිට­පත් ශ්‍රී ලංකා රාජ්‍ය­තා­න්ත්‍රික දූත මණ්ඩ­ල­වල විද්‍යුත් ක්‍රම මඟින් ලබා ගැනී­මට ඉඩ සැලසේ. ඉලෙ­ක්ට්‍රො­නික උපත්, විවාහ සහ මරණ සහ­තික (EBMD) පහ­සු­කම හඳුන්වා දීම සඳහා GovPay හඳුන්වා දී ඇත.

මෙම මුල­පි­රීම මඟින් ජනා­ධි­පති අර­මු­දලේ සේවා­වන් මහ­ජ­න­තා­වට වඩාත් සමීප වේ. එප­ම­ණක් නොව, මෙම සේවා­වන් සඳහා හිමි­කම් ඇති අයට ඒවා නිසි පරිදි ලැබෙන බව වත්මන් රජය විසින් සහ­තික කරයි. උප්පැන්න, විවාහ සහ මරණ සහ­තික ලබා­ගැ­නීමේ යල් පැන­ගිය ක්‍රම වෙනු­වට, ඉලෙ­ක්ට්‍රො­නික තාක්ෂ­ණය කන්සි­යු­ලර් කාර්යාල රෙජි­ස්ට්‍රාර් ජෙන­රාල් දෙපා­ර්ත­මේ­න්තු­වෙහි දත්ත පද්ධ­ති­යට සම්බන්ධ කරනු ඇත. සහ­ති­ක­වල පිට­පත් කන්සි­යු­ලර් කාර්යා­ල­යෙන් ඍජු­වම නිකුත් කිරී­මට ද පිය­වර ගෙන ඇත.

You may also like

Leave a Comment

Sri Lanka’s most Trusted and Innovative media services provider

Facebook

@2025 – All Right Reserved. Designed and Developed by Lakehouse IT