Tuesday, March 25, 2025
Home » 1989 බට­ලන්දේ සිට 2025 අල්ජසී­රාව දක්වා

1989 බට­ලන්දේ සිට 2025 අල්ජසී­රාව දක්වා

by damith
March 17, 2025 4:00 pm 0 comment

වර්ත­මා­නයේ සමාජ, දේශ­පා­ල­නික කති­කාවේ වඩා ඉහ­ළින්ම සට­හන් වන ප්‍රමු­ඛ­තම මාතෘ­කාව බවට පත්ව ඇත්තේ බට­ලන්දේ සිද්ධි­යයි. බට­ලන්දේ සිද්ධිය යනු දශක තුන­කට වැඩි කාල­යක් පැරණි දේශ­පා­ල­නික සිදු­වී­මකි; ඉතා දීර්ඝ කාල­යක් තිස්සේ කාලයේ වැලි­ත­ලා­වෙන් යටව ගොස් තිබූ, මෙරට සමාජ දේශ­පා­ල­නයේ බර­ප­තළ සංවේදී සිද්ධි­යකි.

1988-89 කාල­ප­රා­සය යනු ලාංකේය ජන සමා­ජයේ තරු­ණ­යන් 60,000කට අධික සංඛ්‍යා­වක් නිර­ප­රාදේ මහ මඟ මරා දැමූ, ලේ වැකි ඉති­හා­ස­යක් සහිත කාල­ප­රි­ච්ඡේ­ද­යකි. බට­ලන්ද යනු එහි එක් තවත් එක් අඳු­රු­තම සිද්ධි­යක් පම­ණකි.

මෙප­මණ කලක් සිදු වූයේ බට­ලන්දේ සිද්ධිය සහ 88-89 තවත් බොහෝ තරුණ ඝාතන බලය ලබා ගැනී­මේදී උප­කාරි වූ සාධක ලෙස භාවිත කිරීම පම­ණකි.

මිය­ගිය අයගේ ජීවි­ත­ව­ලට සාධා­ර­ණය ඉෂ්ට කිරීම හෝ ඒ ඝාත­න­ව­ලට ඍජු ලෙස හෝ වක්‍ර ලෙස සම්බන්ධ චුදි­ත­යන්ට දඬු­වම් කිරී­මක් සිදු නොවිණි. එනම්: මෙප­මණ කාල­යක් දේශ­පා­ලන වේදි­කාවේ තොරො­ම්බල් වූ සිද්ධි­යක් වර්ත­මා­නයේ සමාජ දේශ­පා­ල­නයේ ප්‍රමු­ඛ­තම කතා­බහ බවට පත්ව ඇත.

බට­ලන්දේ සිද්ධිය යළි කතා­බ­හට පැමි­ණියේ අල් ජසීරා නාළි­කාව සමඟ හිටපු ජන­පති රනිල් වික්‍ර­ම­සිංහ විසින් පව­ත්වන ලද සම්මුඛ සාක­ච්ඡා­වක් සම­ඟය. එනම්: ලාංකේය දේශ­පා­ල­නයේ වර්ත­මාන සමාජ සාක­ච්ඡාව බට­ලන්දේ සිට අල් ජසීරා දක්වා හුව­මාරු වූ බවක් හඳු­නා­ගත හැකි ය. අපගේ මේ උත්සා­හය අල් ජසී­රාවේ සිට ඒ සිද්ධිය යළි බට­ලන්ද දක්වා රැගෙන ඒමට පම­ණක් නොව, ඒ සඳහා වර්ත­මාන සමාජ දේශ­පා­ල­නයේ සාධා­ර­ණය ඉටු කරවා ගැනී­මට අදාළ පසු­බිම සකස් කර ගැනී­මට ය; ඉතා සර­ලව කිව­හොත්: ඉති­හා­සයේ පැවති අනී­තික භාව­ය­කට වර්ත­මා­නයේ යුක්තියේ තරා­දිය මත තබා සාධා­ර­ණ­ත්වය ඉටු කරවා ගැනී­මට අවශ්‍ය සමාජ, දේශ­පා­ල­නික පසු­බිම සකස් කිරී­මට ය.

බට­ලන්ද යනු හුදෙක් තනි සිදු­වී­මක් නොව, පටු බල­ලෝභි දේශ­පා­ල­නික අව­ශ්‍යතා අර­බයා තරුණ ප්‍රජා­ව­කගේ ජීවිත හිතු­මතේ බිලි ගැනී­මට සහ මරා­දැ­මී­මට අදාළ සිදු­වීම් ජාල­යකි. එය ලේ වැකුණු ඉති­හා­ස­ය­කින් පිරි සිදු­වීම් ජාල­යකි.

මිය­ගිය අයට සාධා­ර­ණය ඉටු කිරීම වර්ත­මාන සමාජ පර­ම්ප­රාවේ හෘදය සාක්ෂියේ වග­කී­මක් වන්නේ ය. චුදි­තයෝ වසර ගණ­නා­වක් මුළුල්ලේ නිදැල්ලේ සිටිති: එප­ම­ණක් නො ව, ඔවුන් බලය අත්ක­ර­ගෙන අභි­මත පරිදි රාජ්‍ය පාල­නය ද සිදු කොට තිබේ.

බට­ලන්දේ සිද්ධිය පිළි­බඳ ඉති­හා­සය හෝ කොමි­ෂන් සභා වාර්තාව පිළි­බඳ යළි යළි සට­හන් කිරීම අපගේ අර­මුණ නොවේ. එහෙත් අතී­තය අම­තක වූ ප්‍රජා­වක් සිටී නම්, ඔවුන් වෙනු­වෙන් එකී ඉති­හා­සය යළි සිහි­පත් කළ යුතුව ඇතැයි අපි සිතමු.

1988-89 කාල පරා­ස­යේදී එව­කට පැවති රජය විසින් සිදු කරන ලද බවට චෝදනා එල්ල වූ නීති විරෝධි මිනී­මැ­රුම්, කෲර වධ­හිං­සා­වට ලක් කිරීම්, අනී­ති­කව රඳවා ගැනීම් සහ අති­වි­ශාල තරුණ ඝාතන සම්බ­න්ධ­යෙන් කිය­වෙන ස්ථාන­යක් වන්නේ බට­ලන්ද වධ­කා­ගා­ර­යයි. එකී වධ­කා­ගා­රය පවත්වා ගැනීම සහ ඒ සඳහා අනු­බල දීම සම්බ­න්ධ­යෙන් එව­කට පැවති රජයේ කිහිප දෙන­කුට චෝදනා එල්ල විය. බට­ලන්ද කොමි­ෂන් සභා වාර්තා­වෙන් එකී කරුණු හෙළි­ද­රව් වී තිබේ. අල් ජසීරා නාළි­කා­වේදී ප්‍රශ්න කෙරුණේ ඒ තත්ත්ව­යයි.

1994 දී බල­යට පත් ජන­ප­තිනි චන්ද්‍රිකා බණ්ඩා­ර­නා­යක, බට­ලන්ද කොමි­ෂන් සභා වාර්තාව සම්බ­න්ධ­යෙන් නීතිය ක්‍රියා­ත්මක කරන බව ප්‍රකාශ කළ නමුත්, එය වච­න­යට පම­ණක් සීමා වූ කාර­ණ­යක් විය. එව­කට ශ්‍රී ලංකාවේ සිදුවූ මානව හිමි­කම් උල්ලං­ඝ­නය වීම පිළි­බඳ අන්ත­ර්ජා­තික මානව හිමි­කම් සංවි­ධාන යම්කිසි මැදි­හ­ත්වී­මක් සිදු කළ ද ඉන්පසු ඒ පිළි­බඳ සාධ­නීය ක්‍රියා­මාර්ග ගත් බවක් ඉති­හා­සයේ සඳ­හන් නොවේ.

දේශ­පා­ල­නික වුව­මනා එපා­කම් මත නීති විරෝධී ඝාතන සිදු කළ පොලිස් නිල­ධා­රීන් සිටී­නම් ඔවුන්ට දඬු­වම් කළ යුතු අත­රම ඒ සඳහා දේශ­පා­ල­නික නාය­ක­ත්වය සැපයූ අයට ද නීති මඟින් කට­යුතු කළ යුතුව ඇත.

දැන් ඇත්තේ ප්‍රමාද වූ කාර­ණ­ය­කට යුක්තිය ඉටු කිරීමේ කාල­ප­රා­ස­යයි. එය පව­තින නීති­මය බල­ව්‍යු­හය යටතේ සිදු කළ යුතු කාර­ණ­යකි.

බට­ලන්ද කොමි­ෂන් සභා වාර්තාව දැන් පාර්ලි­මේ­න්තුව හමුවේ සභා­ගත කොට තිබේ. දැන් ඇත්තේ පාර්ලි­මේන්තු ක්‍රියා­දා­මය හමුවේ ව්‍යව­ස්ථා­දා­ය­කය විසින් ඒ පිළි­බඳ ගත­යුතු ක්‍රියා­මාර්ග තීර­ණය කිරීමේ කාල­ප­රා­ස­යයි. ප්‍රද­ර්ශ­නා­ත්මක තල­යෙන් ඔබ්බට ගොස් මේ කාල­ප­රා­ස­යේදී ජීවිත පූජා කළ, නික­රුණේ මරා­දැ­මුණු තරුණ ප්‍රජා­වට කිසි­යම් ආකා­ර­යක හෝ සාධා­ර­ණ­යක් ඉටු වේවි යැයි යන බලා­පො­රො­ත්තුව අප හමුවේ පව­තියි. එය මෙතෙක් පැවති සංවාද, සාකච්ඡා හා සම්ම­න්ත්‍ර­ණ­ව­ලින් ඔබ්බට ගිය, ප්‍රායෝ­ගික ක්‍රියා­මා­ර්ග­යක් වනු ඇතැයි අපි අපේක්ෂා කරමු. ඒ සම­ඟම කාලා­න්ත­ර­යක් මුළුල්ලේ දේශ­පා­ල­නික බල­අ­ධි­කා­රියේ බල­හ­ස්තය මත යට­ගැ­සුණු නැති­නම් කාලයේ වැලි­ත­ලා­වෙන් යටව ගිය තවත් මෙවැනි ඝාතන රැසක් පව­තින බව අප ඉතා හොඳින් දන්නා කාර­ණ­යකි.

ජීවි­තය යනු කෙනකු සතු වටි­නාම සම්ප­තයි. එය උදුරා ගැනී­මට, තව කෙන­කුගේ බල­වු­ව­ම­නාව වෙනු­වෙන් ජීවිත අහිමි කිරී­මට කිසි­ව­කුට හැකි­යා­වක් නැත. අතී­තයේ එවැනි ක්‍රියා­කා­ර­ක­මක නිරත වූ කව­රකු හෝ සිටී­නම් තරා­ති­රම නොබලා දඬු­වම් කිරීම කාලීන අව­ශ්‍ය­තා­වක් වී තිබේ. එළඹ ඇත්තේ ඒ කාල­සී­මා­වයි.

මහා ගත්කරු මාර්ටින් වික්‍ර­ම­සිංහ විසින් ලියන ලද ‘හඳ සාක්කි කීම’ නමැති කෙටි­ක­තාවේ සඳ­හන් වන්නේ එක්තරා කාල­යක සිදු කළ සාවද්‍ය මනුෂ්‍ය ඝාත­න­ය­කට බොහෝ කල­කට පසු සාධා­ර­ණය ඉටු වීමේ ක්‍රම­වේ­ද­යයි; නැති­නම් චුදි­තයා නීතියේ රැහැ­නට කොටු කර ගැනීමේ ආකා­රය විස්තර කිරී­මකි. බට­ලන්දේ ඝාතන සිද්ධි­යට එලෙස සඳ සාක්කි කීම අවශ්‍ය නොවේ; අවශ්‍ය වන්නේ කොමි­ෂන් සභා වාර්තාවේ පව­තින ආකා­ර­යට නීතිය ක්‍රියා­ත්මක කිරී­මය.

අතී­තයේ සිදු වූ සාවද්‍ය මිනිස් ඝාත­න­ව­ලට සාධා­ර­ණය ඉටු කිරීමේ පසු­බිම සකස් කිරීමේ කාල­ප­රා­සය පැමිණ ඇතැයි අපි යළිත් වරක් මෙහිලා සට­හන් කොට තබමු.

බට­ලන්දේ සිට අල් ජසී­රාව දක්වාත් අල් ජසී­රාවේ සිට බට­ලන්ද දක්වාත් සමාජ දේශ­පා­ල­නය වර්ත­මා­නයේ සිට කියවා ගනිද්දී අපට දැනෙන මනෝ­භා­වය නම් එයයි.

අපි එකී සමාජ සාධා­ර­ණ­ත්වය වෙනු­වෙන් තව­දු­ර­ටත් කොන්දේ­සි­වි­ර­හි­තව පෙනී ­සි­ටිමු.

You may also like

Leave a Comment

Sri Lanka’s most Trusted and Innovative media services provider

Facebook

@2025 – All Right Reserved. Designed and Developed by Lakehouse IT