Home » හේවිසි කලාව අභා­ව­යට යන සේයා­වක්

හේවිසි කලාව අභා­ව­යට යන සේයා­වක්

by Gayan Abeykoon
November 7, 2024 1:03 am 0 comment

තඹු­ත්තේ­ගම විශේෂ - ඩබ්. ප්රදීප්

දවුල්, බෙර, තම්මැ­ට්ටම්, හොරණෑ ආදී සාම්ප්‍ර­දා­යික වාද්‍ය භාණ්ඩ අනු­සා­ර­යෙන් ශබ්ද පූජා පවත්වා දාන­යට, පිරි­තට, අව­ම­ඟු­ලට මහා සංඝ­ර­ත්නය වැඩ­ම­වීම අනා­දි­මත් කාල­යක පටන් ගැමි ජන සමා­ජය තුළ කිඳා­බැස පව­ති­න්නකි. එක් පස­කින් ශබ්ද පූජා පැවැ­ත්වීම චාරිත්‍ර විධි­යක් ලෙස පව­ත්වා­ගෙන යන අත­ර­වා­රයේ ඒ හරහා සිය ජීවි­කාව සරි­කර ගැනීමේ ඉඩ අව­කාශ ද එම ශබ්ද පූජා පව­ත්වන ශිල්පීන්ට උදා වී තිබිණි. එහෙත් වර්ත­මා­නයේ මෙම මාහැඟි කලා­වට අත්ව ඇති ඉර­ණම පිළි­බ­ඳව එම ක්ෂේත්‍රයේ නියුතු ශිල්පීන් කිහි­ප­දෙ­නකු මෙසේ අද­හස් දැක්වීය.

පාර­ම්ප­රික වාද්‍ය ශිල්පි­යකු වන තඹු­ත්තේ­ගම, කොත්ම­ල්පුර පදිංචි ඩී.පී. රූපා­නන්ද මහතා

“දැන් මේ කලාව පව­ත්වා­ගෙන යන්න ශිල්පීන් නැති­කම තමයි ලොකුම ප්‍රශ්නෙ වෙලා තියෙන්නේ. ගමක දාන­ය­කට, පිරි­ත­කට, මර­ණ­ය­කට හේවිසි ගහන්න තුන් හත­ර­දෙ­නෙක් හොයා­ග­න්න­එක දැන් ලොකු ප්‍රශ්න­යක් වෙලා තියෙන්නේ. පාර­ම්ප­රි­කව මේ චාරිත්‍ර කරපු මුල් පර­ම්පරා කීපයේ කට්ටිය නැති වුණාට පස්සේ දැන් ඉන්න දරුවෝ මේක වෘත්ති­යක් විදි­හට කරන්න ඒ තරම් කැමැ­ත්තක් නෑ. ඒකෙන් තමයි මේ ප්‍රශ්නෙ ඇවිල්ලා තියෙන්නේ. සම­හර දරුවෝ බාගෙට මේ ශාස්ත්‍රය ඉගෙ­න­ගෙන අත­ර­මඟ අතෑ­රලා දාලා යනවා. එහෙම කරන්න පුළු­වන් රාජ­කා­රි­යක් නෙමෙයි මේක.”

තරුණ කලා ශිල්පි­යකු වන කොත්ම­ල්පුර පදිංචි නදීෂ ප්‍රභා­ෂ්වර මහතා –

“සම­හර මාස­වල දහ­ප­හ­ළොස් තැනක වැඩ එනවා. හැබැයි ඉතින් වැඩ හත­රක් පහක් විත­රක් එන කාලත් එනවා. හේවිසි ගහන අය දැන් එක තැනක නෑ. තැන් තැන්ව­ලින් කට්ටිය එකතු කරලා තමයි කණ්ඩා­යම හදා­ගන්න වෙලා තියෙන්නේ. ජීවත් වීමේ අර්බු­ධය හින්දා කවු­රු­වත් එක දිගට මේ කලාව කරන්න කැමති නෑ. එහෙන් මෙහෙන් බාගෙට ඉගෙ­න­ගෙන මේ කලාව කර­න්නත් බෑ. ලොකුම දේ අමා­රු­වෙන් මේ කලාව රැක­ගන්න වෙහෙ­සෙන අයට අත දෙන්න කවු­රුත් නෑ. සම­හරු බලන්නේ අපෙන් වැඩ අර­ගෙන එයා­ලගේ වැඩේ කර ගන්න විත­රයි. අපේ අන­ගාතේ ගැන එයා­ලට අද­හ­සක් නෑ.”

තලාව ප්‍රදේ­ශයේ තරුණ කලා ශිල්පී යසෝධ මුණ­සිංහ මහතා –

“සම­හරු ශිල්පියෝ ගෙන්වලා හේවිසි ගහ­නව වෙනු­වට පටි­ගත කරපු හේවිසි දාලා හාමු­දු­රුවෝ වඩ­ම්ම­නවා. ඇත්ත­ටම එහෙම දෙයක් අපේ සංස්කෘ­තියේ නෑ. මෙහෙම හිතු­වොත් ස්වාමීන් වහ­න්සේලා ජීව­මා­නව බණට වැඩම කර­වන්න ඕන නෑනේ. පටි­ගත කරපු බණක් මිනි­ස්සුන්ට අහන්න දෙන්න පුළු­වන්නේ. ඒත් ඒක නෙමෙ­යිනේ අපේ සම්ප්‍ර­දාය. මේ සම්ප්‍ර­දා­යෙන් පිට දේවල් කරන්න ගියාම වෙන්නේ අපේ පිරි­හීම තවත් ඉක්මන් වෙන එක. මේ දේවල් ජීව­මා­නව දකින් නැතිව දරුවෝ කොහො­මද අපේ දේවල් ඉගෙන ගන්නේ. අපිත් මේක අතෑ­රලා දැම්මොත් හෙට දවසේ මේ කලාව නැත්ත­ටම නැති වෙනවා.”

 

You may also like

Leave a Comment

Sri Lanka’s most Trusted and Innovative media services provider

Facebook

@2025 – All Right Reserved. Designed and Developed by Lakehouse IT