Home » ඡන්දය භාවි­තය ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වාදී රාජ්‍ය­යක අත්‍ය­ව­ශ්‍යම අංග­යයි

ඡන්දය භාවි­තය ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වාදී රාජ්‍ය­යක අත්‍ය­ව­ශ්‍යම අංග­යයි

by Gayan Abeykoon
November 7, 2024 1:07 am 0 comment

ටක් තුළ ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වා­දය සහ යහ­පා­ල­න­යක් ක්‍රියා­ත්මක වීමට නම් එසේ තේරී පත් විය යුත්තේ සැබෑ ජනතා නියෝ­ජි­ත­යන්ය. එනම්, සැබෑ ලෙස ජනතා අපේක්ෂා මුදු­න්පත් කරනු ලබන සහ ජනතා විශ්වා­සය දිනා­ගත් නියෝ­ජි­ත­යන්ය. සැබෑ ජනතා නියෝ­ජි­ත­යන් තේරී පත්වී­මට නම් පව­ත්වනු ලබන මැති­ව­ර­ණය නිද­හස් හා සාධා­රණ එකක් විය යුතුය. මැති­ව­රණ නීතිය උල්ලං­ඝ­නය කර­මින් පව­ත්වනු ලබන මැති­ව­රණ කිසි­සේත්ම නිද­හස් හා සාධා­රණ නොවේ.

ශ්‍රී ලංකාවේ පව­තින පාලන මට්ටම් තුනෙහි මහ­ජන නියෝ­ජි­ත­යන්ගේ කාර්ය භාර­යන් සහ වග­කීම් එකි­නෙ­කට වෙනස් බව ඉහත කී කරු­ණු­ව­ලින් පැහැ­දිලි වේ. එබැ­වින් මැති­ව­ර­ණ­ය­කදී අපේ­ක්‍ෂ­ක­ය­කුට මනා­පය ප්‍රකාශ කිරී­මේදී අදාළ කාර්ය භාරය ඉටු­කි­රී­මට වඩාත් සුදුසු අපේ­ක්‍ෂ­කයා තෝරා­ගත යුතුය. එහිදී හුදෙක් කථි­ක­ත්වය, කඩ­ව­සම් බව, දේශ­පා­ලන ඥාති සබ­ඳ­තාව, ධනය විය­දම් කිරීමේ හැකි­යාව, මරණ ගෙවල් සහ මඟුල් ගෙව­ල්වට සහ­භාගි වූ ප්‍රමා­ණය, ආධා­ර­ක­රු­වන් වෙනු­වෙන් පෙනී සීටීම් ආදී කරු­ණු­ව­ලට වඩා අදාළ මහ­ජන නියෝ­ජි­ත­යා­ගෙන් සැබ­වින්ම අපේක්‍ෂා කරන භූමි­කා­වට අදාළ කට­යුතු ඉටු­කි­රී­මට ඔහු හෝ ඇය කෙත­රම් ශක්‍ය­තා­වක් දක්වයි ද යන්න සිතා බැලීම රටේ අනා­ග­තය සඳහා ඉතා වැද­ගත්ය.

මේ අනුව ඡන්දය භාවිත කිරීම ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වාදී රාජ්‍ය­යක අත්‍ය­වශ්‍ය අංග­යක් මෙන්ම එය ජනතා පර­මා­ධි­ප­ත්‍යය මෙන්ම නියෝ­ජිත ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වා­දය ද ප්‍රායෝ­ගි­කව ක්‍රියා­වට නඟන මහඟු ක්‍රියා­වක් බව අව­ධා­ර­ණය කළ යුතුය. එසේම තම ඡන්දය සහ මනා­පය ලබා­දී­මේදී මහ­ජන නියෝ­ජි­ත­යා­ගෙන් අපේක්‍ෂා කරන භූමි­කාව නිවැ­ර­දිව අව­බෝධ කර­ගෙන ඒ සඳහා සුදුසු අපේ­ක්‍ෂ­ක­යකු පත් කර යැවීම ඡන්ද­දා­ය­ක­යාගේ වග­කී­මක් ද වේ.

ශ්‍රී ලංකා පාර්ලි­මේන්තු මැති­ව­රණ නීතිය

පාර්ලි­මේන්තු මැති­ව­ර­ණ­ය­කදී මන්ත්‍රී­ව­රුන් තෝරා ගැනීම පිළි­බඳ කාර්ය පටි­පා­ටිය හා මැති­ව­රණ ක්‍රියා­ව­ලිය පිළි­බඳ අදාළ නීතිය ශ්‍රී ලංකාවේ නොයෙක් අණ­ප­න­ත්වල සඳ­හන්ව තිබේ.

  1. 1978 ආණ්ඩු­ක්‍රම ව්‍යව­ස්ථාව 88 -104 දක්වා ව්‍යව­ස්ථා­වන් 1978 ආණ්ඩු­ක්‍රම ව්‍යව­ස්ථා­වට කරන ලද 17,19 දරන සංශෝ­ධ­න­යන් ද අදාළ වේ.
  2. පාර්ලි­මේන්තු මැති­ව­රණ පනත.

ශ්‍රී ලංකා පාර්ලි­මේන්තු මැති­ව­ර­ණය සම්බන්ධ නීතිය ප්‍රධාන වශ­යෙන් සංයුක්ත වන්නේ වන්නේ 1981 අංක 01 දරන පාර්ලි­මේන්තු මැති­ව­රණ පනත තුළය. ඒ සම­ඟම එම පන­තට සිදු­ක­රන ලද පහත දැක්වෙන සංශෝ­ධ­න­යන් ද අදාළ වේ.

1988 අංක 15 දරන පාර්ලි­මේන්තු මැති­ව­රණ (සංශෝ­ධන) පනත.

1988 අංක 29 දරන පාර්ලි­මේන්තු මැති­ව­රණ (සංශෝ­ධන) පනත.

1988 අංක 54 දරන පාර්ලි­මේන්තු මැති­ව­රණ (සංශෝ­ධන) පනත.

1988 අංක 35 දරන ඡන්ද විම­සීම් (විශේෂ විධි­වි­ධාන) පනත.

  1. වෙනත් නීති­මය විධි­වි­ධාන

දණ්ඩ­නීති සංග්‍ර­හය 169 අ – ඌ දක්වා වගන්ති. 004 අංක 14 දරන පාර්ලි­මේන්තු පනත- ඡන්දය භාවිත කිරීම සඳහා ජාතික හැඳු­නු­ම්පත අනි­වාර්ය කිරීම.

  1. මැති­ව­රණ කොමි­ෂන් සභාව විසින් කලින් කලට නිකුත් කරනු ලබන නියෝග චක්‍ර­ලේ­ඛණ හා ගැස­ට්‌ ­නි­වේ­දන නඩු තීන්දු.

යම්කිසි අව­ස්ථා­වක ජනා­ධි­ප­ති­ව­රයා විසින් පාර්ලි­මේ­න්තුව විසු­රුවා හරිනු ලබන නිවේ­ද­න­යේම නාම යෝජනා කාල සීමාව හා ඡන්ද විම­සීම් දිනය සඳ­හන් කරනු ලැබේ.  මැති­ව­ර­ණය පැවැත්වී‌මේ සම්පූර්ණ බලය පාර්ලි‌මේ­න්තු‌ ­මැ­ති­ව­රණ පනත (සං‌ශෝධිත) යට‌තේ මැති­ව­රණ කොම­සා­රිස් ජෙන­රා­ල්ව­රයා වෙත පැවරී ඇති අතර එම බලය දැන් ආණ්ඩු­ක්‍රම ව්‍යව­ස්ථා‌වෙහි 17 වැනි සං‌ශෝධ­න­ය­ප්‍ර­කා­රව මැති­ව­රණ කොමි­සම වෙත පැවරී ඇත. XIV අ යනු‌වෙන් අංක යොදා ඇති මෙම සංශෝ­ධන‌යේ නව විධි­වි­ධාන රාශි­යක් හඳුන්වා දී ඇත. මෙම පරි­ච්‌ඡේ­දයේ 103(1) වග­න්තිය මඟින් සලසා ඇති විධි­වි­ධා­න­ප්‍ර­කා­රව මැති­ව­රණ කොමි­සම, ව්‍යව­ස්ථා­දා­යක සභා‌වේ නිර්‌දේශ මත ජනා­ධි­ප­ති­ව­රයා විසින් පත්ක­රනු ලබන සාමා­ජි­ක­යන් පස් දෙ‌නෙකු‌ගෙන් සම­න්විත වේ. එම සාමා­ජි­ක­යන් අත­රින් එක් පුද්ග­ල‌යකු සභා­පති ලෙස පත්කි­රී­මට ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යාට බලය ඇති අතර එය සිදු­කළ යුත්‌තේ ද ව්‍යව­ස්ථා­දා­යක සභාවේ නිර්‌දේ­ශය මතය. ආණ්ඩු­ක්‍රම ව්‍යවස්ථා‌වේ 17 වැනි සං‌ශෝධන‌යේ 27(2) වග­න්ති‌යෙහි අඩංගු අන්තර් විධි­වි­ධා­න­ව­ලට අනුව මැති­ව­රණ කොම­සා­රිස් ජන­රා­ල්ව­රයා මැති­ව­රණ කොමි­ස­මට පවරා ඇති බල­තල හා කර්ත­ව්‍ය­යන් අඛ­ණ්ඩව ක්‍රියා­ත්මක කිරීම සිදු කරයි.

පාර්ලි­මේන්තු මැති­ව­ර­ණය කල්දමා ගැනීමේ හැකි­යාව සම්බ­න්ධ­යෙන් කතා කළ­හොත් පාර්ලි­මේ­න්තුවේ ධුර කාලය අව­සන් වීමට පෙර කලින් මැති­ව­ර­ණ­යක් පැවැ­ත්වීමේ හැකි­යා­වක් ඇත.විශේ­ෂ­යෙන්ම ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යාට පාර්ලි­මේ­න්තුව විසු­රුවා පාර්ලි­මේන්තු මැති­ව­ර­ණ­ය­කට යෑමේ හැකි­යාව තිබේ. ඒ වගේම පාර්ලි­මේන්තු මන්ත්‍රී­ව­රුන්ට පාර්ලි­මේ­න්තුව තුළ යෝජ­නා­වක් සම්මත කර ගැනී­මෙන් අන­තු­රුව පාර්ලි­මේ­න්තුව විසු­රුවා හැර මැති­ව­ර­ණ­ය­කට යෑමට අවශ්‍ය බව ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යා­ගෙන් කරන ඉල්ලී­මක් ලෙස ඉදි­රි­පත් කළ හැකිය. නමුත් පාර්ලි­මේ­න්තුව තේරී පත් කෙරුණු දින සිට මාස 30 ක කාලය ඉක්මවූ පසු පාර්ලි­මේ­න්තුව විසු­රුවා හැරීමේ බලය ආණ්ඩු­ක්‍රම ව්‍යව­ස්ථාව මඟින් ජනා­ධි­ප­තිට ලබාදී ඇති අතර, මන්ත්‍රී බහු­ත­ර­යක් සම්මත කර­න්නාවූ පාර්ලි­මේන්තු යෝජ­නා­වක් මඟින් ද පාර්ලි­මේ­න්තුව විසු­රුවා හැරිය හැකිය.

ඡන්ද පැවැ­ත්වීම කල්දැ­මීම රටේ ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වාදී ක්‍රියා­කා­රී­ත්ව­යට දැඩි හානි­යකි. එම­ඟින් ජන­තා­වගේ කැමැත්ත, අකැ­මැත්ත දැන­ගැ­නීම  ගිලි­හී­යා­මකි. ජන­තා­වට තමන්ගේ පර­මා­ධි­පත්‍ය බලය භාවිත කිරී­මට ඇති අයි­තිය අහිමි කිරී­මකි. ඡන්ද අයි­තිය මූලික අයි­ති­යකි. එම මූලික අයි­තිය කඩ­වන අයු­රින් නීති සම්පා­ද­නය කිරීමේ හැකි­යා­වක් නැත. යම් ආකා­ර­ය­කට රටක මැති­ව­ර­ණ­යක් කල් දමන්නේ නම් එසේ කළ හැක්කේ ඉතාම සීමිත අව­ස්ථා­ව­ල­දීය. අධි­ක­ර­ණ­යක් වුව පිළි­ගන්නේ එවන් කාර­ණ­යන්ය. යම් වසං­ගත රෝග­යක් පැතිරී යන­වා­නම් මැති­ව­රණ පැවැ­ත්විය නොහැකි බව ඉන් එක් අව­ස්ථා­වකි. ශ්‍රී ලංකාවේ මෙවන් අව­ස්ථා­වක් උද්ගත වූයේ කොරෝනා සම­යේය. ඒ වගේම ස්වාභා­වික උව­දු­ර­කට මුහු­ණදී ප්‍රදේ­ශ­ය­කට හානි­යක් වන්නේ නම් එවැනි භූ සාධ­ක­යක් මත මැති­ව­රණ පැවැ­ත්වී­මට නොහැකි වන්නට පුළු­වන. එමෙන්ම රටේ යුද්ධ­යක් පව­තින අව­ස්ථා­ව­කදී ද ඡන්දය පැවැ­ත්විය නොහැ­කිය.

ශ්‍රි ලංකාවේ ප්‍රධාන මැති­ව­රණ 4කි. එනම්, ජනා­ධි­ප­ති­ව­රණ, පාර්ලි­මේන්තු මහ­මැ­ති­ව­රණ, පළාත් සභා ඡන්ද විම­සීම්, පළාත් පාලන ඡන්ද විම­සීම් හා ජන­මත විචා­රණ මේ අත­රින් ජන­මත විචා­ර­ණය හැර අනෙක් සිය­ලුම මැති­ව­රණ පව­ත්වනු ලබන්නේ මහ­ජන නියෝ­ජි­ත­යන් තෝරා ගැනීම සද­හාය. මෙසේ තෝරා­ගන්නා ලද මහ­ජන නියෝ­ජි­ත­ය­න්ගෙන් අපේක්‍ෂා කරන භූමි­කා­වන් එකි­නෙ­කට වෙනස් වේ. ජන­තාව විසින් ජන­තාව උදෙසා ජනතා සහ­භා­ගි­ත්ව­යෙන් පව­ත්වන පාල­නය ‘ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වාදී පාල­නය’ ලෙස හඳු­න්වයි. ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වාදී පාල­න­ය­කදී ජන­තා­වගේ අව­ශ්‍යතා මත පද­නම්ව රාජ්‍ය­යක් පාල­නය කිරීම සිදුවේ. ජන­තා­වගේ අව­ශ්‍යතා සහ කැමැත්ත හඳුනා ගැනීම සඳහා භාවිතා කරන ප්‍රධා­න­තම මෙව­ලම වනුයේ මැති­ව­ර­ණ­යන්ය. එබැ­වින් නිසි කලට පව­ත්වන නිද­හස් සහ සාධා­රණ මැති­ව­රණ ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වාදී රාජ්‍ය­යක ප්‍රධාන අංග­යකි.

රටට අහි­ත­කර නීති ඉවත් කර රටට හිත­කර අලුත් නීති පන­වන්නේ පාර්ලි­මේ­න්තු­වයි. එනිසා පාර්ලි­මේ­න්තුව උත්ත­රී­ත­රය. රට දියු­ණුවේ මාව­තට ගෙන ඒමට පාර්ලි­මේ­න්තු­වක් අව­ශ්‍යයි. දැනට ආණ්ඩු­ක්‍රම ව්‍යව­ස්ථාවේ 154 ඊ වග­න්තියේ අවු­රුදු පහ­කින් ධුර කාලය අව­සන් වන බව පැහැ­දි­ලිව දක්වා ඇත. මෙම වග­න්තිය වෙනස් කරන්න නම් තුනෙන් දෙකක අනු­මැ­ති­යක් සහ ජන­මත විචා­ර­ණ­යක් අව­ශ්‍යයි.

ශ්‍රී ලංකා ප්‍රජා­තා­න්ත්‍රික සමා­ජ­වාදී ජන­ර­ජයේ ආණ්ඩු­ක්‍රම ව්‍යව­ස්ථා­වට අනුව පාර්ලි­මේ­න්තුව මන්ත්‍රී­ව­රුන් 225 දෙනෙ­කු­ගෙන් සම­න්විත වන අතර එයින් 196 දෙනෙකු මහ­මැ­ති­ව­ර­ණ­ය­කින් තෝරා පත්කර ගනු ලබයි. ඉතිරි 29 පත්වන්නේ ජාතික ලැයි­ස්තු­වෙනි. ආණ්ඩු­ක්‍රම ව්‍යව­ස්ථාවේ X සහ XI යන පරි­ච්ඡේ­ද­වල පාර්ලි­මේන්තු කාර්ය­ප­ටි­පා­ටිය හා මන්ත්‍රී­ව­රුන්ගේ ව්‍යව­ස්ථා­දා­ය­ක­මය බල­තල හා කාර්ය­යන් දක්වා ඇත. 2015 වර්ෂයේ සම්මත කර ගන්නට යෙදුණු 19 වැනි ආණ්ඩු­ක්‍රම ව්‍යවස්ථා සංශෝ­ධ­නය මඟින් 1978 ආණ්ඩු­ක්‍රම ව්‍යව­ස්ථා­වට සංශෝ­ධන ගණ­නා­වක් එකතු කර­ගන්නා ලදි. ඒ අනුව එතෙක් පැවති වසර 6ක් වූ පාර්ලි­මේ­න්තුවේ ධුර කාලය වසර 5කට සීමා කරන ලදි.

පර­මා­ධි­පත්‍ය බලය ඇත්තේ ජන­තාව සතුව බව 1978 ආණ්ඩු­ක්‍රම ව්‍යව­ස්ථාවේ 4 වැනි පරි­ච්ඡේ­දයේ අංක එකෙහි පැහැ­දි­ලිව දක්වා තිබේ. ජන­තාව සතු එකී බලය ක්‍රියා­ත්මක කර­වා­ගනු ලබන්නේ පාර්ලි­මේ­න්තුව, ජනා­ධි­ප­ති­ව­රයා හා ජන­මත විචා­ර­ණ­ය­කිනි.

 

රුවන් පුෂ්ප කුමාර

You may also like

Leave a Comment

Sri Lanka’s most Trusted and Innovative media services provider

Facebook

@2025 – All Right Reserved. Designed and Developed by Lakehouse IT