Home » මැති­ව­රණ තරග බිම සම බිමක් බවට පත් කරන්න සෑම මැදි­හ­ත්වී­මක්ම කර­නවා

මැති­ව­රණ තරග බිම සම බිමක් බවට පත් කරන්න සෑම මැදි­හ­ත්වී­මක්ම කර­නවා

මැති­ව­රණ කොම­සා­රිස් ජන­රාල් සමන් ශ්‍රී රත්නා­යක

by Gayan Abeykoon
November 7, 2024 1:30 am 0 comment

අපේ­ක්ෂ­ක­යන් වැඩි වෙනවා කියන්නේ රජ­යට අම­තර  වැය බරක්

ඡන්ද අයි­තිය ඇති මහ­ජ­න­තා­වනි, ඡන්දය අනි­වා­ර්ය­යෙන්ම භාවිත කරන්න

එළැ­ඹෙන මහ­මැ­ති­ව­ර­ණය නිය­මිත දින­ටම පැවැ­ත්වෙන බව පැහැ­දි­ලියි. මහ­ජ­න­තාව ඒ පිළි­බඳ දැඩි උන­න්දු­ව­කින් පසු­වන මෙකල, මහ­මැ­ති­ව­රණ වට­පි­ටාව සහ ඉදි­රිය පිළි­බඳ අපි දැන් මැති­ව­රණ  කොම­සා­රිස් ජන­රාල් සමන් ශ්‍රී රත්නා­යක සමඟ කතා­බහ කරමු.

 

*අපි තැපැල් ඡන්දය ළඟින්ම අර­ඹමු ?

තව­දු­ර­ටත් තැපැල් ඡන්ද ප්‍රකාශ කිරී­මට නොහැ­කිවූ රාජ්‍ය සේව­ක­යන් සිටියි නම් ඒ අයට තම තමන්ගේ සේවා ස්ථානය පිහිටි දිස්ත්‍රි­ක්කයේ දිස්ත්‍රික් තේරීම් භාර නිල­ධා­රියා ඉදි­රි­යේදී අද (07) සහ (08) හෙට දෙදි­න­දීත් තැපැල් ඡන්දය සල­කුණු කිරී­මට පුළු­වන්.

 

*මෙවර මැති­ව­ර­ණයේ පසු­බිම ගැනත් කෙටි පැහැ­දිලි කිරී­මක් කර­මුද?

මහ­මැ­ති­ව­ර­ණ­යට නාම­යෝ­ජනා 408ක් ඉදි­රි­පත් කෙරුණා. මෙවර දේශ­පා­ලන පක්ෂ 49ක්  මහ­මැ­ති­ව­ර­ණ­යට ඉදි­රි­පත් වී සිටි­නවා. ස්වාධීන කණ්ඩා­යම් 282කුත් තරග කර­නවා. ඒ අතර ජාතික ලැයිස්තු ද ඇතු­ළත්ව  මුළු අපේ­ක්ෂ­ක­යන් ගණන  8888ක් වෙනවා. දිව­යින පුරා ඡන්ද මධ්‍ය­ස්ථාන 13421ක් විවෘත කෙරෙ­නවා. ඡන්ද ගණ­නය කිරීමේ කට­යුතු මධ්‍ය­ස්ථාන 2034කදී කිරී­ම­ටත් නිය­මි­තයි.  ඡන්ද දායි­කා­වන් වෙනු­වෙන් මධ්‍ය­ස්ථාන 107ක් වෙන් කෙරෙ­නවා. ඒ ඇතුළු හැම අතින්ම  මැති­ව­රණ කොමි­ෂන් සභාව ඉදිරි මහ­මැ­ති­ව­ර­ණ­යට අදාළ කට­යුතු වෙනු­වෙන් හොඳ සූදා­න­ම­කින් ඉන්නේ.

 

*මැති­ව­රණ නීති කඩ­කි­රී­මට අදාළ පැමි­ණිලි නිරා­ක­ර­ණය ගැන කිවු­වොත් ?

ඇත්තෙන්ම පැමි­ණිලි අඩු ගණ­නක් තමයි මෙව­රත් ලැබී තියෙන්නේ. ඉනුත් බොහො­ම­යක් එකම සිද්ධිය පාර්ශ්ව ගණ­නා­ව­කින් යොමු කළ අව­ස්ථායි. ඒ කොහොම වුණත් ඒ පිළි­බඳ ඉදිරි කට­යුතු කර තිබෙ­නවා. විශේ­ෂ­යෙන්, පොලි­සිය මැති­ව­රණ නීති කඩ කිරී­ම්ව­ලට අදා­ළව ඉක්ම­නින් ක්‍රියා­ත්මක වී කට­යුතු කර­නවා. එතැ­නදී මැති­ව­රණ තරග බිම සම බිමක් බවට පත් කිරීම පිණිස සෑම මැදි­හ­ත්වී­මක්ම අප කර­නවා. එහිදී පක්ෂ, විපක්ෂ ආදී වශ­යෙන් කිසිම තත්ත්ව­යක්,  තරා­ති­ර­මක් සලකා බැලී­මක් මැති­ව­රණ කොමි­ෂන් සභා­වට නැහැ. කොමි­සම සියලු මැදි­හ­ත්වීම්, නීති ක්‍රියා­ත්මක කිරීම් ඒ වෙනු­වෙන් කරන්නේ.

 

*ජන­තාව දැනු­ම්වත් කිරීම් කළේ කොහො­මද ?

සියලු ජන­මාධ්‍ය හරහා අපි ඒ පිළි­බඳ දැනු­ම්වත් කිරීම් කර­නවා. එසේම, සෑම ඡන්ද මධ්‍ය­ස්ථා­න­ය­කම ඡන්දය පාවිච්චි කරන ආකා­රය පිළි­බඳ දැනු­ම්වත් කිරීමේ කට­යුතු කෙරෙ­නවා. පෝස්ටර්, පත්‍රිකා ආදිය ඒ තැන්වල ප්‍රද­ර්ශ­නය කෙරෙ­නවා. ඡන්ද මධ්‍ය­ස්ථාන නිල­ධා­රින්ගේ සහාය අවශ්‍ය අව­ස්ථා­ව­ලදී ගත හැකියි. එසේම, පොලි­සි­ය­ටත් ඉදිරි මැති­ව­ර­ණය පිළි­බඳ දැනු­ම්වත් කිරීම් කර තියෙ­නවා. ඊට අම­ත­රව සෑම දිස්ත්‍රි­ක්ක­ය­ක­දීම  ආබා­ධිත, තරුණ, කාන්තා, වැඩි­හිටි ආදී ප්‍රජාවේ සෑම දෙන­කු­ටම ඡන්දය, මනාප  ප්‍රකාශ කිරීම් පිළි­බඳ දැනු­ම්වත් කිරීම් කෙරෙ­නවා. ඒ දිස්ත්‍රික් මට්ට­මෙන්. එසේම, මැති­ව­රණ කොමි­ෂන් සභාවේ අපිත් අපගේ ජංගම රථ යොදා ගනි­මින් ප්‍රජාව හමු­වට යමින් ළඟ එන මහ­මැ­ති­ව­ර­ණ­යේදී ඡන්දය භාවි­තයේ වැද­ග­ත්කම හා එම නිවැ­රදි ක්‍රම­වේ­දය පිළි­බඳ පැහැ­දිලි කර දෙනවා.

 

*අඩු වැය බර­කින් යුතුව මැති­ව­රණ පැවැ­ත්වීම රටට හිත­ක­රයි නේද ?

ඔව්. ඒත්, මෙරට මැති­ව­රණ ක්‍රමය විය­දම් වැඩි­වීම කෙරෙහි විවිධ අයු­රින්  බල­පා­නවා. ඒත්,  රජ­යත් මැති­ව­රණ විය­දම් අවම කිරීම කෙරෙහි අව­ධා­නය යොමු කර තිබෙ­නවා. හැබැයි, අපේ­ක්ෂ­ක­යන් වැඩි වෙනවා කිය­න්නේම තවත් අම­තර වැය බරක් මැති­ව­ර­ණ­යක් වෙනු­වෙන් රජ­යට දැරී­මට සිදු වෙනවා කියන එකයි. මහ­ජ­න­තා­වගේ මුදල්නේ ඒ වෙනු­වෙන් විය­දම් කරන්නේ. අනෙක, තව­දු­ර­ටත් ඒ ගැන විස්තර කර­නවා නම්, විවිධ දිස්ත්‍රික් අනුව ඒ විය­දම් වැඩි­වන ප්‍රමා­ණත් එකි­නෙ­කට වෙනස්. කොළ­ඹින් කණ්ඩා­ය­මක් වැඩි වෙන­වාට  වඩා මහ­නු­ව­රින් අලු­තින් කණ්ඩා­ය­මක් එකතු වීමෙන් වැඩි අග­ය­කින් විය­දම වැඩි වෙනවා. ඒ දෙක­ටම වඩා පොලො­න්න­රුව වෙනස්. අම්පාර ඒ සිය­ල්ල­ටම වඩා වෙනස්. ඒ  ඡන්ද­දා­ය­ක­යන් අඩු වැඩි වීම්, මධ්‍ය­ස්ථාන ගණන ආදි­යට අනුව යෙදෙන විය­දම් වැඩි වන නිසයි.

 

* විය­දම් සීමා කිරී­මට විද්‍යුත් ක්‍රම­ය­කට මැරු­විය නොහැ­කිද ?

සම­හරු ඔය යෝජ­නාව කර­නවා. ඒත් ඒ කවු­රුත් ඉලෙ­ක්ට්‍රො­නික ක්‍රමයේ විය හිය­දම් ඉදි­රි­පත් කරන්නේ නැහැනේ. අපි කුඩා රටක්. ඒත්, මේ අපට තාක්ෂ­ණය ඕනෑ නැතැයි කිය­නවා නෙවෙයි. හැබැයි, තාක්ෂ­ණයේ වහ­ලකු වෙන්නත් අපට බැහැනේ. අනෙක, කාර්ය­ක්ෂ­ම­තාව පිණි­සනේ විද්‍යුත් ක්‍රම­යට ඡන්ද විම­සීම් කරමු කියලා සම­හරු යෝජනා කරන්නේ. ඒත්, කොතැ­නද අපේ ඡන්ද විම­සීම් අකා­ර්ය­ක්ෂම. ඉතින්, එහෙ­මත් නැති­නම් අපට අපම නිප­දවා ගත් තාක්ෂ­ණික මෙව­ලම්, මෘදු­කාංග ආදි­යෙන්ම තාක්ෂ­ණික අව­ශ්‍යතා සපුරා ගනි­මින් විද්‍යුත් ක්‍රම­යට මැති­ව­රණ පැවැ­ත්වී­මත් කළ නොහැකි නම් අපට රටක් විදි­යට නැවත ඒ ගැන හිතා බලන්න වෙන­වා­ම­යිනේ. එහෙම නොවු­ණොත් රියැ­දුරු බල­පත්‍ර, විදෙස් ගමන් බල­පත්‍ර, ජාතික හැඳු­නු­ම්පත් මුද්‍ර­ණය ආදි­යේදී වගේ අනෙක් රට­වල සහාය ගන්න වෙන එක සාමා­න්‍යයි. එවිට ඇතැම් විට පර­මා­ධි­පත්‍ය විදෙස් රටක් සතු වුව­හොත් ඇති­විය හැකි තත්ත්වය බැරෑ­රුම් වන්න­ටත් පුළු­වන්.

 

* විදෙ­ස්ගත ශ්‍රමි­ක­යන්, බන්ධ­නා­ගාර රැඳ­වි­යන් ආදී­න්ටත් ඡන්ද අයි­තිය හිමි ද?

අනි­වා­ර්ය­යෙන්ම. ඡන්ද දින ඡන්ද පොළට යෑමට නොහැකි වන සියලු දෙනාගේ ඡන්ද අයි­තිය වෙනු­වෙන් අපි යෝජනා ඉදි­රි­පත් කර තියෙ­නවා. ඒ ඇතුළු යෝජනා  43ක් අපි රජ­යට ඉදි­රි­පත් කර දැන් බොහෝ කලක් වෙනවා. යෝජනා කිරීම මිසෙක අපිට නීති හදන්න බැහැනේ. නීති සම්මත වූ පසු­වයි ඊට අදාළ නිසි ක්‍රම­වේ­ද­යක් හද­මින් අපට ඒවා ක්‍රියා­වට නංවන්න පුළු­වන් වෙන්නේ. අපි හිටපු නීති­ප­ති­ව­රුන්ට ලිඛි­තව ඒ යෝජනා ඉදි­රි­පත් කර තියෙ­නවා. ඒ අනුව පාර්ලි­මේ­න්තුව ඊට අදාළ නීති සම්මත කළ පසුව ක්‍රියා­ත්මක වීමට අපි මඟ බලා සිටි­නවා. ඒත්, දැන් කලෙක සිටම එය එසේ  වන බවක් දක්නට ලැබුණේ නැහැ. අපේ­ක්ෂ­ක­ය­න්ගෙන් අය කෙරෙන ඇප මුදල් ප්‍රමාණ වැඩි කිරීම ඇතුළු යෝජ­නාත් එසේ­මයි.

ඒක එහෙම තිබි­ය­දීම, විදෙ­ස්ගත ශ්‍රමි­ක­යන්ගේ ඡන්ද අයි­තිය ගැන අපට දෙව­නුව සලකා බල­න්නට වෙන්නේ, මෙරට ජන­තා­වට තව­දු­ර­ටත් අති­ශය  දුෂ්ක­රතා පව­තින නිසයි. වතු­ක­ර­ය­ටත් වඩා අඩු පහ­සු­කම් ඒ අවට ඇතැම් ගම්වල ජන­තා­වට තියෙ­නවා. ඔවුන්ට කිසි­ව­කු­ගෙන් පිළි­ස­ර­ණක් නැති තත්ත්ව­යක් පෙනෙ­න්නට තියෙන්නේ. අනෙක, බස්නා­හිර පළාතේ, කොළඹ දිස්ත්‍රි­ක්කයේ පවා එවැනි තැන් කොතෙ­කුත් තියෙ­නවා. ඉතින් ඒ අනුව අපට නැවත හිතා බල­න්නට පෙළ­ඹිය යුතු දේවල් බොහො­ම­යක්  තියෙ­න­වානේ. ඒ කොහොම වුණත් හැමෝ­ටම පොදු විස­ඳුම් මිසෙක එක් එක් කොට­ස­කට අදාළ ගැටලු සඳහා විස­ඳුම් දීම ප්‍රායෝ­ගි­කව අප­හ­සුයි. අපි එතැ­නින්  නැව­තත් විදෙස් ශ්‍රමි­ක­යන් දෙසට හැරු­ණොත්, ලෝකයේ කිසිම රටක විදෙස් ශ්‍රමි­ක­යන්ට මුළු­ම­නින්ම ඡන්දය ප්‍රකාශ කිරීමේ අව­ස්ථාව සලසා දී නැහැ. ඉන්දි­යා­නු­වන් පවා මවු­ර­ටට ඇවිත් ඡන්දය ප්‍රකාශ කරන්නේ. අනෙක් අතට ඡන්ද දාය­ක­යන්ට ඡන්ද අයි­තිය දීම වගේම අපේ­ක්ෂ­ක­යන්ට ප්‍රචා­රක කට­යු­තු­ව­ල­ටත් අව­ස්ථාව දිය යුතුයි. එය ප්‍රායෝ­ගි­කව ගැටලු මතු­වන තවත් තැනක්.

 

* ජන­මාධ්‍ය හරහා ප්‍රචා­රය සමා­නව නොලැ­බෙන බවට අපේ­ක්ෂ­ක­ය­න්ගෙන් චෝදනා එල්ල වෙනවා ?

ජන­මාධ්‍ය සඳහා උප­මාන අපි පැහැ­දි­ලිව ඉදි­රි­පත් කර තියෙ­නවා. ඒ අනුව කට­යුතු කර­නවා නම් ගැටලු ඇති වන්නේ නැහැ. එසේම මාධ්‍ය හැසි­රීම් නිරී­ක්ෂ­ණය කර­මින්, ඒවා කඩ කරන අව­ස්ථා­ව­ලදී අප  ඊට මැදි­හත් වෙනවා. ඒත්, බහු­ලව දක්නට ඇති දෙයක් වන්නේ, අද ජන­මා­ධ්‍යයේ බහු­ත­ර­යක් පුවත් හඹා නොයෑ­මයි. ඒ වෙනු­වට සමාජ මාධ්‍ය ඔස්සේ ප්‍රචා­රය වන දේව­ල්වල සත්‍ය­තාව තහ­වුරු කර ගැනී­මට අපෙන් කරුණු විම­සීම් පිළි­බඳ බොහෝ විට දක්නට ලැබෙ­නවා.

 

*මැති­ව­රණ තරග බිම සම එකක් කිරීම පිණිස ඔබ නිතර කර­නවා ?

ඔව්. අපි ඒ වෙනු­වෙන් තමයි මැති­ව­රණ කාල වක­වා­නු­වේදී ඇප­කැ­පවී සිටින්නේ. ඊට අකුල් හෙළන, බාධා පැමි­ණෙන අව­ස්ථා­ව­ලදී අපි මැදි­හත් වෙනවා. පොලී­සි­ය­ටත් ඒ පිළි­බඳ කට­යුතු කිරී­මට උප­දෙස්, මඟ පෙන්වීම් කර තියෙ­නවා. මේ වන විට ගැටලු අවම තත්ත්ව­යක් යටතේ ඉදිරි කට­යුතු වීමට ඒ මැදි­හත් වීම බෙහෙ­වින් උප­කාරී වන බවක් පෙනෙ­නවා.

 

*ආබාධ සහිත තැනැ­ත්තන් වෙනු­වෙ­නුත් අව­ධා­නය යොමු කිරීම අව­ශ්‍යයි ?

ඡන්ද මධ්‍ය­ස්ථාන ප්‍රවේශ පහ­සු­කම් ආදිය ඔවුන් වෙනු­වෙන් සපයා දීමට මෙව­රත් කට­යුතු කර තියෙ­නවා. එසේම සංඥා භාෂා­වෙන් කථන අප­හ­සුතා ඇත්තන්ට සන්නි­වේ­දන පහ­සු­කම් සැල­සීම මේ වන විට බොහෝ රාජ්‍ය උත්ස­ව­ව­ල­දීත් දක්නට ලැබීම සතු­ටු­දා­ය­කයි. දෘශ්‍යා­බා­ධිත ජන­තාව වෙනු­වෙන් ඡන්ද පත්‍රි­කාව ඔවුන්ගේ පහ­සුව පිණිස වන අයු­රින්  සකස් කර දීමෙන් පහ­සු­කම් සැල­සී­ම­ටත් කට­යුතු කර තියෙ­නවා.

 

* රාජ්‍ය නිල­ධා­රින්ට හා වැඩි­හිටි ප්‍රජා­වට පහ­සු­කම් සලසා දීම ගැන කතා කළොත් ?

අපි හැකි උප­රි­ම­යෙන් පව­තින පහ­සු­කම් අනුව කට­යුතු කර­නවා. ඒත්, ඇතැ­මුන් තව­දු­ර­ටත් පහ­සු­කම් ඉල්ලා සිටි­නවා. මහ­ජන මුද­ලින්නේ ඒ සියල්ල දෙන්නේ. ඒත් ඇතැ­මුන් ඉටු කළ නොහැකි තර­මට රජ­යෙන් පහ­සු­කම් අපේක්ෂා කර­නවා. ගමේ ප්‍රජා ශාලාවේ පැවැ­ත්වෙන වැඩි­හිටි සමි­ති­යට නොගි­යොත් දඩ පැව­රෙන නිසා ඊට නොවැ­ර­දීම යන සම­හර වැඩි­හි­ටි­යන් ඡන්දය ප්‍රකාශ කිරී­මට එතැ­න­ටම යෑමට ප්‍රවා­හන පහ­සු­කම්, පඩි පේළි කපා සකස් කිරීම් ආදි­යෙන් රජ­යෙන් අපේක්ෂා කර­නවා.

 

*පළාත් පාලන ආය­ත­න­වල කාන්තා නියෝ­ජ­නය ආදි­යත් සමඟ බලය පිහි­ටු­වී­මේදී අභි­යෝ­ග­ය­කට ලක්වෙලා නේද  ?

ඒ ඇතැ­මුන්ගේ  හිත­ලු­වක්. සමා­නු­පා­තික ක්‍රම­ය­ටනේ  ඡන්දය පැවැ­ත්වෙන්නේ. ඒ අනුව කොට්ඨා­ස­ය­කට කෙනකු සිටිය යුතු බවක් ආදී වශ­යෙ­නුයි අව­ධා­ර­ණය කෙරෙන්නේ. ඉතින්, පළාත් පාලන ආය­ත­න­වල බලය පිහි­ටු­වීම ගැට­ලු­වක් වෙන්නේ නැහැ. මං එහෙම කියන්නේ මේ ක්‍රමය තුළ පළාත් පාලන ආය­ත­න­වල සභා­පති සහ සභි­ක­යන් ගණ­නා­වක් පම­ණක්  සිටින නිසයි. ඒ මිසෙක කිසිම තැනක පක්ෂ, විපක්ෂ කියලා කණ්ඩා­යම් බෙදී­මක් නැහැනේ. ඒක මෙරට ජාතික දේශ­පා­ල­න­යට අනු­රූ­පව හදා ගත් දෙයක්නේ.

මෙරට ප්‍රාදේ­ශීය දේශ­පා­ල­නය දේශ­පා­ල­නී­ක­ර­ණය වීම තුළයි ඔහොම ගැටලු මතුවී තියෙන්නේ. ඒත් දියුණු රට­වල එහෙම නෙවෙයි. ඒ රට­වල ප්‍රාදේ­ශීය පාල­නය දේශ­පා­ල­නී­ක­ර­ණ­යෙන් තොරයි. ඒක ඒ රට­වල විවිධ දේශ­පා­ලන මති­ම­තා­න්තර දරන අය එකට එක්වී ස්වේච්ඡා­වෙන් වැඩ කරන තැනක්. ඒත් අද වන විට අපේ ප්‍රාදේ­ශීය දේශ­පා­ල­න­ඥ­ය­නුත් වැටු­පට හුරු­වෙලා. ඉතින්,  අපේ ප්‍රාදේ­ශීය දේශ­පා­ල­නය එහි මූලික අර­මු­ණු­ව­ලට පවා පට­හැනි තැන­කට ගිහින්.

 

*ඉදි­රි­යේදී තවත් මැති­ව­රණ එනවා ?

අපි ඊට හොඳින්ම සූදා­නම්. ඡන්ද අයි­තිය ඇති මහ­ජ­න­තා­ව­ගෙන් එය අනි­වා­ර්ය­යෙන්ම භාවිත කර­න්නැයි ඉල්ලා සිටි­නවා.

නුවන් මහේෂ් ජය­වි­ක්‍රම

ඡායා­රූපය – රංජිත් අසංක

You may also like

Leave a Comment

Sri Lanka’s most Trusted and Innovative media services provider

Facebook

@2025 – All Right Reserved. Designed and Developed by Lakehouse IT