Wednesday, April 9, 2025
Home » කාන්තා­වන්ට දේශ­පා­ලන සම­බි­මක් තනනු පිණිස!

කාන්තා­වන්ට දේශ­පා­ලන සම­බි­මක් තනනු පිණිස!

by Gayan Abeykoon
October 31, 2024 1:05 am 0 comment

ශ්‍රී ලංකාවේ ජාතික, පළාත් සහ ප්‍රාදේ­ශීය මට්ටමේ දේශ­පා­ල­නය පිළි­බඳ සලකා බැලු­ව­හොත් ගම්‍ය වන්නේ කාන්තා­වට ඉතා අවම නියෝ­ජ­න­යක් හිමිව ඇති බවය. 1931දී ලංකා­වට සර්ව­ජන ඡන්ද බලය හිමි වීමත් සමඟ ස්ත්‍රී පුරුෂ භේද­ය­කින් තොරව දේශ­පා­ල­න­යට පිවි­සීමේ අව­ස්ථාව සියලු දෙනාට පොදු විය. සාමාන්‍ය ජනයා ද පෙරට වඩා දේශ­පා­ල­නය පිළි­බඳ උනන්දු විය. එහෙත් එදා සිට අද දක්වාම දේශ­පා­ල­නයේ නිය­ළෙන බොහෝ දෙනාට පෙර පවුල් දේශ­පා­ල­නයේ ආභා­සය හෝ ජන­ප්‍රි­ය­තා­වක් පැවත තිබේ.

ශ්‍රී ලංකාව විසින් අත්සන් කර ඇති කාන්තා­වන්ට එරෙහි වූ සිය­ලුම වෙන­ස්කම් දුරු කිරීම පිළි­බඳ එක්සත් ජාතීන්ගේ සම්මු­තිය මඟින් කාන්තා­වන්ගේ සමාන දේශ­පා­ලන සහ­භා­ගි­ත්වය හා නියෝ­ජ­නය තහ­වුරු කර ඇත. ශ්‍රී ලංකාවේ බල­ප­වත්නා නීතිය අනුව ස්ත්‍රියට, පුරු­ෂයා හා සම අවස්ථා සහ අයි­තීන් ඇති බවට සඳ­හන්ව තිබුණ ද පුරුෂ මූලික සමා­ජය තුළ පුරු­ෂා­ධි­පති සිති­විලි සහ තීරණ අතර ස්ත්‍රියට හිමි­විය යුතු තැන ලැබී නැත.

කාන්තා නියෝ­ජ­නය ප‍්‍ර‍්‍රමා­ණා­ත්ම­කව වැඩි කිරීම සම්බ­න්ධ­යෙන් පොදු ජන සමා­ජ­යෙන් සහ ඇතැම් පක්ෂ­ව­ලින් එල්ල වන විරෝ­ධ­තාව කාන්තා­වගේ සක්‍රිය දේශ­පා­ලන දාය­ක­ත්වය කෙරෙහි සමා­ජයේ ඇති ආක­ල්පය පෙන්නුම් කර­න්නකි. සැබ­වින්ම කාන්තාව හා දේශ­පා­ල­නය අතර ඇති දුර­ස්ථ­භා­වය කාන්තා­වගේ දේශ­පා­ලන නියෝ­ජ­න­යට වඩා ගැඹු­රට විහි­දෙන ගැට­ලු­වකි.

ශ්‍රී ලංකාවේ පාර්ලි­මේ­න්තුව තුළ ස්ත්‍රීන්ගේ දේශ­පා­ලන නියෝ­ජ­නය 1948 නිද­හස ලැබීමේ සිට මේ දක්වාම කිසිදු අව­ස්ථා­වක 6.5% ඉක්මවා ගොස් නැත. 1977දී එය 6.5% වූ අතර, එතැන් සිට 2012 දක්වාම එම ප්‍රති­ශ­තය 5.8% හා 4.0% අතර පරා­ස­යක පවතී. දකුණු ආසි­යාවේ රට­වල් අතු­රින් ප්‍රථ­ම­යෙන්ම සර්ව­ජන ඡන්ද බලය දිනා ගැනී­මට 1931දී ශ්‍රී ලාංකේය ස්ත්‍රී සමත් වූහ. එහිදී රාජ්‍ය මන්ත්‍රණ සභා­වට නියෝ­ජ­නය වූයේ එක් ස්ත්‍රියකි. 1936 දී තවත් ස්ත්‍රියක් රාජ්‍ය මන්ත්‍රණ සභා­වට තේරී පත්විය. එව­කට පැවති රාජ්‍ය මන්ත්‍රණ සභාවේ ස්ත්‍රී නියෝ­ජ­නයේ ප්‍රති­ශ­තය 3.7% කි.

පාර්ලි­මේ­න්තුවේ කාන්තා නියෝ­ජ­නය වැඩි කිරීම පිළි­බඳ සංවා­ද­යට ලක්වන මේ  වක­වා­නුව තවත් සුවි­ශේෂ කාර­ණ­යක් නිසා වැද­ගත්ය. ලෝකයේ පළමු රාජ්‍ය නායි­කාව බිහි කිරීමේ ගෞර­වය ද ආඩ­ම්බ­රය ද දශක හය­කට ආසන්න කාල­යක සිට ශ්‍රී ලංකාව අත්ද­කි­මින් සිටී. ශ්‍රී ලංකාවේ මෙන්ම බොහෝ ආසි­යා­තික රට­වල කාන්තා­වන් බොහෝ­විට දේශ­පා­ල­න­යට පිවි­සෙන්නේ දේශ­පා­ලන හේතූන් මත ඝාත­නය වීම හෝ ඔවුන්ගේ අභා­ව­යන් සිදුවූ පසුය.

ඒ කෙසේ වෙතත් අපේ රටේ ජන­ග­හ­න­යෙන්, ඡන්ද දාය­ක­ය­න්ගෙන් බහු­ත­රය කාන්තා­වන් වුවත් මේ රටේ මහ­ජන නියෝ­ජිත ආය­තන තුළ කාන්තා නියෝ­ජ­නය සෑහී­ම­කට පත් විය නොහැ­කිය. එයට ප්‍රධාන හේතුව ඡන්දය දීමට කාන්තා­වන් ඡන්ද පොළට ගියත් ඡන්දය ඉල්ලන්න, දේශ­පා­ල­නය කිරී­මට ඉදි­රි­යට පැමි­ණී­මට මෙරට කාන්තාවෝ තර­මක උදා­සීන බවක් දක්වති.

ශ්‍රී ලංකාවේ ස්ත්‍රීන්ගේ දේශ­පා­ලන නියෝ­ජ­නය අවම මට්ට­මක පැව­තී­මට විවිධ සමාජ, සංස්කෘ­තික, ආර්ථික, මනෝ­භා­වා­ත්මක මෙන්ම දේශ­පා­ලන සාධක ද බල­පෑම් කරයි. පීතෘ මූලික සමාජ ආකල්ප, ස්ත්‍රීන්ට සමා­ජ­යෙන් පවරා දී ඇති සාම්ප්‍ර­දා­යික ගෘහස්ථ භූමිකා, ස්ත්‍රී-පුරුෂ සමා­ජ­භා­වීය සමා­ජා­නු­යෝ­ජන ක්‍රියා­ව­ලිය, ස්ත්‍රීන්ට ඇති අඩු නිද­හස හා සම­හර ආග­මික අර්ථ­ක­ථන හා තහංචි ආදි­යත් සමාජ හා සංස්කෘ­තික බාධක අත­රින් මූලික වේ. පුරු­ෂ­යන්ට සාපේ­ක්ෂව බොහෝ ස්ත්‍රීන් ආර්ථික වශ­යෙන් අඩු ස්වාධී­න­ත්ව­යක් දැරීම, නූතන ශ්‍රී ලාංකික මැති­ව­ර­ණ­ව­ලට විය­දම් කිරීම සඳහා අවශ්‍ය වන ආකා­රයේ මුදල් සම්භා­ර­යක් එකතු කර­ගැ­නී­මට පොදුවේ ස්ත්‍රීන්ට අප­හසු වීම හා යම් යම් වත්කම් ඇති ස්ත‍්‍රීන්ට පවා පවුලේ වැඩි­ම­හල් පුරු­ෂ­යන්ගේ අව­ස­ර­ය­කින් තොරව ඒවා මැති­ව­රණ ව්‍යාපා­ර­ව­ලට යෙද­වී­මට නොහැකි වීම ආදි­යද ස්ත්‍රීන්ගේ අවම දේශ­පා­ලන නියෝ­ජ­නය කෙරෙහි බල­පාන බාධක වේ.

නමුත් ලංකාවේ කාන්තා­වන්  පරි­පා­ලන ක්‍ෂේත්‍රය තුළ ස්ත්‍රී සහ­භා­ගි­ත්වය වර්ධ­නය වෙමින් පවතී. දැනට අමා­ත්‍යාංශ ස්ථිර ලේක­ම්ව­රි­යන්, දිස්ත්‍රික් ලේක­ම්ව­රි­යන් වැනි ක්ෂේත්‍ර­වල සේවයේ නිර­තව සිටී. ප්‍රාදේ­ශීය ලේක­ම්ව­රි­ය­න්ගෙන් 24% ක් පමණ ස්ත්‍රීහු වෙති. ප්‍රධාන අග්‍ර විනි­ශ්ච­ය­කාර හා නීති­පති ධුර ද ස්ත්‍රීහු හොබ­වති. වර්ත­මා­නයේ වැඩ­බ­ලන නීති­පති ධුරය හොබ­ව­න්නේද කාන්තා­වකි.

පුරු­ෂ­ය­න්ටත් වඩා දක්ෂ ආකා­ර­යෙන් දේශ­පා­ලන ව්‍යාපාර ඉදි­රි­යට ගෙන යෑමේ හැකි­යාව සම­හර ස්ත්‍රීන්ටද ඇත. නමුත් නාය­ක­යින් ලෙස ඉස්මතු වූ ස්ත්‍රීන් මැති­ව­ර­ණ­ව­ලට නාම­යෝ­ජනා ඉල්ලූ විට දේශ­පා­ලන පක්ෂ­වල ආසන සංවි­ධා­ය­ක­යින්ගේ සාම්ප්‍ර­දා­යික ආකල්ප නිසා හෝ එබඳු ස්ත‍්‍රීන් පුරු­ෂ­යින්ට වඩා ජන­ප්‍රිය වේ යැයි ඔවුන් තුළ ඇති බිය නිසා බොහෝ විට එම අව­ස්ථාව ස්ත්‍රීන්ට ලබා නොදී­මට කට­යුතු කරයි. මේ  ගැට­ලුව විස­ඳී­මට නම් අනි­වා­ර්යෙන්ම ස්ත්‍රීන් හා පුරු­ෂ­යන් සඳහා නීත්‍ය­නු­කූ­ලව පංගු­වක් වෙන් කිරීම අත්‍ය­ව­ශ්‍යය.මේ නිසා 25%ක කෝටා­වක් විවිධ මැති­ව­ර­ණ­ව­ලදී ඉල්ලා සිටි­යද එය නිසි අයු­රින් සිදු නොවුණි. පළාත් පාලන අය­ත­න­වල කාන්තා නියෝ­ජ­නය  23% දක්වා වැඩි වූ අතර, නමුත් ඊළඟ මැති­ව­ර­ණ­වල දී 25% නාම­යෝ­ජනා දීමට පම­ණක් සීමා විය.

කාන්තා­වන්ට දේශ­පා­ල­නය කිරී­ම­ටත් අයි­ති­වා­සි­කම් දිනා ගැනී­ම­ටත් පිරි­මින් සමඟ  සටන් කිරී­මට සිදුව ඇත. මෙතෙක් ලංකාවේ කාන්තා­වන්ට දේශ­පා­ල­නය කිරී­මට සම­බි­මක් නිර්මා­ණය වී නැත. ලංකාවේ දේශ­පා­ල­නය කර­න්නට මුදල් විශාල ප්‍රමා­ණ­යක් අව­ශ්‍යයි. ඒ මුදල් ප්‍රමා­ණය සොයා ගැනී­මට කාන්තා­වන්ට හැකි­යා­වක් නැත. මේ නිසාද කාන්තා­වන් අඩු වශ­යෙන් දේශ­පා­ල­නය කිරී­මට හේතු වී ඇත.

දැනට වඩා ඉදි­රියේ දී කාන්තා­වන්ට දේශ­පා­ලන ක්ෂේත්‍ර­යට පිවි­සී­මට වැඩි ඉඩ කඩක් අප සලසා දිය යුතු ව තිබේ. මහ­ජන නියෝ­ජන ආය­තන සඳහා නියෝ­ජි­ත­යන් තෝරා පත් කර ගැනීමේ දී අදාළ ලැයි­ස්තු­වට අනි­වාර්ය කාන්තා නියෝ­ජ­න­යක් තිබු­ණත් ඇතැම් විට කාන්තා­වන් ඒ සඳහා ඉදි­රි­පත් නොවීම නිසා එය නොස­ලකා හරින අවස්ථා ද අප දැක තිබේ.

මෙවර මහ මැති­ව­ර­ණය සඳහා සැල­කිය යුතු කාන්තා නියෝ­ජ­න­යක් ලැබී තිබීම සතු­ටට පත්විය හැකි කාර­ණ­යකි. කලා, ක්‍රීඩා, වෛද්‍ය, නීතිඥ ආදී විවිධ වෘත්තීන් නියෝ­ජ­නය කරන ප්‍රකට කාන්තා­වන් ගණ­නා­වක්ම මේ මැති­ව­ර­ණ­යට මුල්ව­රට ඉදි­රි­පත්ව සිටී. ඒ කලින් පාර්ලි­මේ­න්තුව නියෝ­ජ­නය කළ මන්ත්‍රී­ව­රි­යන් හා ඇමැ­ති­ව­රි­යන්ට අම­ත­ර­වය. එමෙන්ම පක්ෂ­වල ජාතික ලැයිස්තු සඳ­හාද වැඩි කාන්තා නියෝ­ජ­න­යක් ලබා­දීම දැක­ගත හැකිය. මෙය පෙර මහ­මැ­ති­ව­ර­ණ­ව­ලදී දැක­ගත හැකි නොවූ සුවි­ශේෂ තත්ත්ව­යකි.

මෙවර ඡන්ද සට­නට සහ­භාගි වන සමස්ත අපේ­ක්ෂ­ක­යින් සංඛ්‍යාව 8,821කි. අපේ­ක්ෂ­කයෝ 469 දෙනෙක් ජාතික ලැයි­ස්තු­වෙන් ඉදි­රි­පත් වෙති. පසු­ගිය මැති­ව­ර­ණ­ව­ලට සාපේ­ක්ෂව මෙවර මහ­මැ­ති­ව­ර­ණයේ කාන්තා නියෝ­ජ­නය සෑම පක්ෂ­ය­කම වර්ධ­න­යක් දැක­ගත හැකිය.

සම­ස්ත­යක් වශ­යෙන් ගත් විට ලංකාවේ දේශ­පා­ල­නය තුළ කාන්තා නියෝ­ජ­නය අඩු වීම සඳහා විවිධ සාධක අඩු වැඩි වශ­යෙන් බලපා තිබේ. ආසි­යානු කලා­පයේ කාන්තා නියෝ­ජ­නය අවම රාජ්‍ය ශ්‍රී ලංකා­වයි. දේශ­පා­ල­නය යනු පුරු­ෂ­යින්ගේ තොතැ­න්නක් නොවන බවත් ඒ  සඳහා කාන්තා­වන්ට ද යම් පිළි­ගත හැකි නියෝ­ජ­න­යක් ලබා­දීම ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වාදී රාමුව තුළ වැද­ගත්ය. කාන්තා­වට පවුලේ භුමි­කාව හිමි වීම උරු­ම­යක් නොවන බවත්, ඇයට ආර්ථික, සමා­ජ­යීය සහ දේශ­පා­ල­නය තුළ ද යම් වටි­නා­ක­මක් හිමි විය යුතුය.

 

 

රුවන් පුෂ්පකුමාර

You may also like

Leave a Comment

Sri Lanka’s most Trusted and Innovative media services provider

Facebook

@2025 – All Right Reserved. Designed and Developed by Lakehouse IT