Home » මොකක්ද මේ ජාතික ලැයි­ස්තුව…

මොකක්ද මේ ජාතික ලැයි­ස්තුව…

by Gayan Abeykoon
October 24, 2024 1:05 am 0 comment

ශ්‍රී ලංකා පාර්ලි­මේ­න්තුව මහ­ජන නියෝ­ජි­ත­යින් 225කින් සැදුම් ලද්දකි. ඉන් 196ක් (87%ක්) සෘජු­වම ඡන්ද­යෙන්, දිස්ත්‍රික්ක 24න් තෝරා­ගන්නා අතර 29 දෙනකු (13%ක්) වක්‍ර‍ව ජාතික ලැයි­ස්තුව යටතේ තේරී පත් වෙයි. මහ­ජන ඡන්ද­යෙන් තේරී පත්වන මන්ත්‍රී­ව­රුන් 196 දෙනෙක් සහ එක් එක් දේශ­පා­ලන පක්ෂය මහ­මැ­ති­ව­ර­ණයේ දී ලබා­ගත් ඡන්ද ප්‍රති­ශ­ත­යට සමා­නු­පා­ති­කව හිමි­වන ජාතික ලැයිස්තු මන්ත්‍රී ධූර 29ක් ලෙස මුළු මන්ත්‍රී­ව­රුන් 225 දෙන­කු­ගෙන් සම­න්විත වේ.

1978 දෙවන ජන­රජ ව්‍යව­ස්ථාව මඟින් මෙර­ටට හඳුන්වා දෙන ලද සමා­නු­පා­තික නියෝ­ජන ක්‍රමයේ ප්‍රධාන අංග­යක් ලෙස ජාතික ලැයිස්තු ක්‍රමය 14 වන ව්‍යවස්ථා සංශෝ­ධ­නය මගින් 1988 මැයි 24 හඳුන්වා දෙන ලදි.මෙම ක්‍රමය ප්‍රථම වරට 1989 දී භාවි­ත­යට ගන්නා ලදි.

1989 වසරේ සිට අද දක්වා සමා­නු­පා­තික ක්‍රමය යටතේ පැවති මැති­ව­ර­ණ­වල දී ජාතික ලැයි­ස්තුව මඟින් විවිධ ආකා­රයේ පුද්ග­ල­යන්ට පාර්ලි­මේ­න්තු­වට පිවි­සීමේ වරම හිමි වුවද, ඉන් බහු­ත­ර­යක් දෙනා ජන­තාව අපේක්ෂා කළ අන්දමේ පුද්ග­ල­යන් නොවීය.1989-2019 අතර කාල සමයේ දී බොහෝ දුරට සිදු වූයේ දේශ­පා­ලන පක්ෂ නාය­ක­යන්ගේ හිත­ව­තුන්ට  හෝ ඡන්ද­යෙන් පරා­ජය වී සිටින හිත­ව­තුන්ට පාර්ලි­මේ­න්තු­වට පිවි­සී­මට වරම් හිමි­කර දීමකි. ජාතික ලැයි­ස්තුව සම්බ­න්ධ­යෙන් අව­ධා­නය යොමු කරන විට ජනතා ඡන්ද­යෙන් පරා­ජය වුණු අපේ­ක්ෂ­ක­යන්ට යළි පාර්ලි­මේන්තු වරම් හිමි­කර දීම ජනතා පර­මා­ධි­ප­ත්‍යය බලය හෑල්ලු කිරී­මක් ලෙස දැක්විය හැකිය.

මෙසේ ජාතික ලැයි­ස්තුව හරහා මන්ත්‍රී­ව­රුන් නම් කිරී­මට අව­ස්ථාව ලබා­දීමේ අපේ­ක්ෂාව වූයේ රටේ ව්‍යව­ස්ථා­දා­යක ක්‍රියා­ව­ලි­යට දාය­ක­වී­මට සුවි­ශේෂී හැකි­යාව ඇති, එහෙත් ක්‍රියා­කාරි  දේශ­පා­ල­නය ඔස්සේ ඒ සඳහා තේරී පත් විය නොහැකි, විද්වත් පිරිස් පාර්ලි­මේ­න්තු­වට ඇතු­ළත් කර ගැනී­මයි.ජාතික ලැයි­ස්තුව හරහා මන්ත්‍රී­ව­රුන් නම් කිරීම සම්බන්ධ නීති තත්වය ආණ්ඩු­ක්‍රම ව්‍යව­ස්ථාවේ 99(අ) ව්‍යව­ස්ථාව මඟින් දක්වා තිබේ.

පාර්ලි­මේ­න්තුව සඳහා නියෝ­ජි­ත­යන් තෝරා පත් කර ගැනී­මේදී ඡන්ද දාය­ක­යන් ජන්දය ප්‍රකාශ කර­නුයේ පක්ෂය සඳ­හාය.එහිදී ඡන්ද­දා­ය­ක­යාට එක් ඡන්ද­යක් පම­ණක් හිමි වේ. මෙහිදී පක්ෂය විසින් මැති­ව­ර­ණය සඳහා අපේ­ක්ෂක ලැයි­ස්තු­වක් ඉදි­රි­පත් කළ යුතු අතර එයට අති­රේ­කව ජාතික ලැයිස්තු මන්ත්‍රී ධූර සදහා ලේඛ­න­යක්ද එම පක්ෂය විසින් ඉදි­රි­පත් කළ යුතුයි.මෙහිදී පක්ෂ­යට ලැබුණු මුළු ඡන්ද සංඛ්‍යාව මන්ත්‍රී­ව­ර­යෙකු වශ­යෙන් තේරී පත්වී­මට අවශ්‍ය ජන්ද සංඛ්‍යා­වෙන් බෙදී­මෙන් එම පක්ෂ­යට හිමි ආසන සංඛ්‍යාව තීර­ණය වේ. මහ­මැ­ති­ව­ර­ණ­යේදී ඒ ඒ පක්ෂ මුළු දිව­යි­නේම ලබා ගන්නා ඡන්ද අනු­පා­ත­යට අනුව ඛෙදා දෙනු ලබන හිමි­කම් ප්‍රමා­ණ­යක් ඇත. මෙම වලංගු ඡන්ද සංඛ්‍යාව 29න් බෙදා නියෝ­ජ­න­යට හිමි ඡන්ද සංඛ්‍යාව සොයා­ගනී. පසුව පක්ෂය ලබා ගෙන ඇති මුළු ඡන්ද සංඛ්‍යාව වෙන වෙනම ගෙන ජාතික ඡන්ද අනු­පා­ත­යෙන් බෙදීම යටතේ නියෝ­ජන 29 බෙදී යන ආකා­රය තීර­ණය කළ යුතු වේ.

පසුව මැති­ව­රණ කොම­සා­රිස් දේශ­පා­ලන පක්ෂ­යක නම් එහි ලේක­ම්ව­ර­යාට ද, ස්වාධීන කණ්ඩා­ය­මක නම් එහි නාය­ක­යාට ද සුදු­ස්සන් නම් කර යැවී­මෙන් ජාතික ලැයි­ස්තුවේ 29 දෙනා පත්වීම සම්පූර්ණ වේ.

ජාතික ලැයිස්තු මන්ත්‍රී­ව­රුන් ලෙස තෝරා පත් කර­ගැ­නීම සඳහා යෝජිත නාම­ලේ­ඛ­න­යක් එක් එක් දේශ­පා­ලන පක්ෂය විසින් මැති­ව­ර­ණය සඳහා නාම­යෝ­ජනා ලබා දෙන මොහොතේ ම මැති­ව­රණ කොමි­ෂන් සභාව වෙත ඉදි­රි­පත් කළ යුතුය.මැති­ව­ර­ණය අව­ස­න්වී­මෙන් පසුව එක් එක් දේශ­පා­ලන පක්ෂය විසින් ලබා­ගත් මුළු ඡන්ද සංඛ්‍යා­වට සමා­නු­පා­ති­කව ඔවුන්ට හිමි­වන ජාතික ලැයිස්තු මන්ත්‍රී ධුර සංඛ්‍යාව මැති­ව­රණ කොමි­ෂන් සභාව විසින් ප්‍රකා­ශ­යට පත් කරනු ලබයි.

ජාතික ලැයි­ස්තුවේ ඇතු­ළත් නම් අත­රින් හෝ එක් එක් දිස්ත්‍රි­ක්කය නියෝ­ජ­නය කර­මින් මැති­ව­ර­ණ­යට තරග වැදුණු අනෙ­කුත් අපේ­ක්‍ෂ­ක­යන්ගේ නම් අත­රින් තම පක්ෂයේ ජාතික ලැයිස්තු මන්ත්‍රී­ව­රුන් ලෙස පාර්ලි­මේ­න්තු­වට තේරී පත්වන්නේ කවු­රුන්ද යන්න මැති­ව­රණ කොමි­ෂන් සභා­වට දැනුම් දිය යුතුයි.

මහ­මැ­ති­ව­ර­ණය පැවැ­ත්වී­මෙන් පසු ජාතික ලැයි­ස්තුව සඳහා යෝජිත නාම ලේඛ­නය සංශෝ­ධ­නය කිරී­මට දේශ­පා­ලන පක්ෂ­ව­ලට අව­ස්ථාව ඇත. එහි දී තම පක්ෂය නියෝ­ජ­නය කර­මින් පාර්ලි­මේ­න්තු­වට ඇතු­ළත් වන්නේ කවු­රුන්ද යන්න දැනු­ම්දීමේ අව­සන් බලය දේශ­පා­ලන පක්ෂ­යක ලේක­ම්ව­ර­යාට හෝ ස්වාධීන කණ්ඩා­ය­මක කණ්ඩා­යම් නාය­ක­යාට පවතී.එබැ­වින් මැති­ව­ර­ණ­යෙන් පාර්ලි­මේන්තු වරම් අහිමි වූ අපේ­ක්ෂ­ක­යෙ­කුගේ නම් වුවද ඒ සඳහා යෝජනා කළ හැකිය.

ජාතික ලැයිස්තු ක්‍රමයේ ප්‍රධාන අර­මුණ වන්නේ උගත්, බුද්ධි­මත් පුද්ග­ල­යන්ගේ සහාය පාර්ලි­මේ­න්තුව සඳහා ලබා ගෙන විධි­මත්, අර්ථ­වත්,වැඩ­දායි හා විශ්වා­ස­දායි ව්‍යව­ස්ථා­දා­ය­ක­යක් නිර්මා­ණය කර ගැනී­මයි.එහිදී රටේ සිටින උගත් මහා­චා­ර්ය­වරු, ආචා­ර්ය­වරු, වෛද්‍ය­වරු,ඉන්ජි­නේ­රු­වන් හා ඒ ඒ කේෂ්ත්‍ර­වල නිපු­ණ­යන් ආදී බොහෝ­දෙ­නකු යොදවා ගැනීම තුළින්,ඔවුන්ගේ අද­හස් අනු­ග­ම­නය කර­මින් දියුණු රටක් බිහි­කි­රීම ප්‍රධාන අර­මු­ණයි.

ජාතික ලැයිස්තු ක්‍රමයේ අර­මුණු මුල් කාලයේ යම්තාක් දුරට ඉටු වුවද වර්ත­මා­නයේ එම අර­මුණු කොළ­යට පම­ණක් සීමා වන ප්‍රායෝ­ගි­කව ඉටු නොවන දෙයකි.මේ තත්ත්වය තුළ තමන්ට පැව­රුණු රටේ අනා­ග­තය, සංව­ර්ධ­නය, පුර­වැ­සි­යන්ගේ අභි­ලාෂ, අභි­ම­තාර්ථ ඉටු කිරී­මක් වර්ත­මා­නයේ දැක­ගත නොහැ­කිය.

රාජ්‍ය පාල­න­යට ජාතික ලැයි­ස්තු­වෙන් පාර්ලි­මේ­න්තු­වට පත්වන නියෝ­ජි­ත­යන් උගත්, බුද්ධි­මත් පිරි­සක් විය යුතු බවත්,මහ­ජන ඡන්ද­යෙන් පරා­ජ­යට පත්වන පුද්ග­ල­යන් නොවිය යුතුය.බොහෝ විට වර්ත­මා­නයේ සිදු වන්නේ දූෂි­ත­යින් ජන­තාව විසින් පාල­න­යෙන් නෙරපා හරින විට ජාතික ලැයි­ස්තු­වෙන් යළි පාල­නය සඳහා බඳවා ගැනී­මකි.

මෙසේ ලැයිස්තු ක්‍රමය මඟින් සාමා­ජි­ක­යන් බඳවා ගැනී­මේදී රටේ සංව­ර්ධ­නය උදෙසා කාර්ය­ශූ­රය නියෝ­ජි­ත­යන් ලෙස තරුණ පර­පුර ද සහ ඒ ඒ ක්ෂේත්‍ර­වල විද්වත් පිරිස ජාතික ලැයි­ස්තු­වට පත් කර ගැනීම තුළින් වඩා යහ­පත් දේශ­පා­ලන ක්‍රම­යක් පවත්වා ගැනී­මට උප­කාරි විය හැකිය.

පසු­ගිය වස­ර­වල මැති­ව­ර­ණ­ව­ලදී විවිධ පක්ෂ ඉදි­රි­පත් කළ ජාතික ලැයි­ස්තු­ව­ලට වඩා යම් ප්‍රග­ති­යක් මෙවර පක්ෂ­වල දැක­ගත හැකිය.එනම් විවිධ ක්ෂේත්‍ර නියෝ­ජ­නය කරන විද්ව­තුන්,කාන්තා­වන්,වෘත්ති­ක­යන්,තරු­ණ­යින්,ව්‍යව­සා­ය­ක­යින්,ගුරු­ව­රුන්,ආචාර්ය, මහා­චා­ර්ය­ව­රුන් දැක­ගත හැකිය.එසේම මැති­ව­රණ ඉති­හා­සයේ ප්‍රථම වරට ආබා­ධිත ප්‍රජාව නියෝ­ජ­නය කර­මින් පුද්ග­ල­යෙක්ද ජාතික ජන බල­වේග ජාතික ලැයිස්තු නාම­ලේ­ඛ­න­යට ඇතු­ළත් කර ඇත.එයද සුවි­ශේෂී තත්ත්ව­යකි.

පසු­ගිය කාලයේ ජාතික ලැයිස්තු මන්ත්‍රී ධූර අව­භා­විත කර­මින් ඡන්ද­යෙන් ජන­තාව විසින් පරා­ජය කළ දේශ­පා­ල­න­ඥ­යින් නැවත පාර්ලි­මේ­න්තු­වට ගෙන ඒමක් අපට දක්නට ලැබුණි.නමුත් මෙවර 2024 මහා­මැ­ති­ව­ර­ණයේ දී එම වරද නිවැ­රදි කර­ගෙන ජාතික ලැයි­ස්තුව නම් ක්‍රම­යට සාධා­ර­ණ­යක් ඉටු­ක­රනු ඇතැයි රටේ  ජන­තාව අපේක්ෂා කරනු ලබති.

 

රුවන් පුෂ්ප කුමාර

You may also like

Leave a Comment

Sri Lanka’s most Trusted and Innovative media services provider

Facebook

@2025 – All Right Reserved. Designed and Developed by Lakehouse IT