පඩි වැඩියි තෙල් අඩුයි! | දිනමිණ

පඩි වැඩියි තෙල් අඩුයි!

ලෝකයේ ධන­වත් ම රාජ්‍යය වන අමෙ­රි­කාවේ රාජ්‍ය සේව­කයා මේ මාසය ගෙවා දමන්නේ අස­හ­න­යෙන් හා කෝප­යෙන් ය. ඊට හේතුව මෙවර වැටුප් ගෙවීම පිළි­බඳ ගැට­ලු­වක් ඇති බැවින් ය. මේ අතර ශ්‍රී ලංකාවේ රාජ්‍ය සේව­කයා 2019 ජන­වාරි මාසය ඉතා තෘප්ති­මත් ව අභි­මා­න­යෙන් ගෙවා දමන බව විශ්වාස කළ හැකි ය. හේතුව මෙරට රාජ්‍ය සේව­ක­යාගේ වැටුප තවත් වරක් ඉහළ දමා ඇති බැවින් ය. පහ­ළම ශ්‍රේණියේ රාජ්‍ය සේව­ක­ය­කුගේ මූලික වැටුප රුපි­යල් දෙද­හස් පන්සි­ය­ය­කින් පමණ වැඩි වනු ඇත. ඉහ­ළම ශ්‍රේණියේ රාජ්‍ය සේව­ක­ය­කුගේ මූලික වැටුප රුපි­යල් දස­ද­හ­ස­කින් පමණ වැඩි වනු ඇත. විශේ­ෂය වන්නේ මේ මාසයේ සිට ම ඊට අදාළ ගෙවීම් ලබා­දීම ය.

ප්‍රංශ රජය ඉන්ධන බද්ද ඇතුළු තවත් බදු ගණ­නා­වක් ඉහළ දැමූ අතර; ඒ හේතු­කොට රට පුරා කෝලා­හල ඇති­විය. කහ ජැකට් පෙළ­පාලි ඒ අතර ප්‍රධාන විය. රටේ පොදු සම්පත් විශාල ප්‍රමා­ණ­යක් කෝල­හ­ල­ව­ලදී විනා­ශ­යට පත් විය. මෙහි සමස්ත පාඩුව තව ම ගණ­නය කර නැත. මේ අතර ශ්‍රී ලංකා රජය තෙවන වර­ටත් ඉන්ධන මිල පහත දමා තිබේ. ලෝක වෙළෙඳ පොළෙහි බොර­තෙල් බැර­ල­යක මිල ශීඝ්‍ර­යෙන් පහ­තට ගමන් කරන්නේ නැති­වුව මහ­ජ­න­යාට ලබා­දෙන සහ­න­යක් ලෙස සලකා තෙවන වර­ටත් තෙල් මිල පහත දමා ඇත. මෙහි සම්පූර්ණ වාසිය ජන­තා­වට ලබා දෙන්නට සෙසු ක්ෂේත්‍ර පෙල­ඹෙන්නේ නම්; ජන­තා­වගේ ජීවන තත්ත්වය සතු­ටු­දා­යක වනු ඇත.

1980 ගණ­න්වල දී රාජ්‍ය සේව­ක­ය­කුගේ වැටුප හා සාමාන්‍ය ව්‍යාපා­රි­ක­ය­කුගේ ආදා­යම අතර බර­ප­තළ පර­ත­ර­යක් තිබිණි. සාමාන්‍ය පන්තියේ රාජ්‍ය සේව­ක­ය­කුට බැංකු­ව­කින් සතු­ටු­දා­යක ණය මුද­ලක් ලබා­ගැ­නීමේ හැකි­යාව එදා තිබුණේ නැත. යාන්ත­මට බැංකු ණයක් ලබා­ගත හැකිව තිබුණේ විධා­යක ශ්‍රේණියේ ඉහළ නිල­ධා­රි­ය­කුට පමණි. මේ අනුව රාජ්‍ය සේව­කයා දිළි­න්දෙකැ’යි මත­යක් සමා­ජය තුළ ස්ථාපිත විය. රාජ්‍ය සේව­ක­යාගේ අභි­මා­නය බිඳ වැටිණි. ඔහුගේ සාකල්‍ය ජීවි­ත­යට ම මෙය බල­පෑවේ ය. රාජ්‍ය සේව­යට වඩා පෞද්ග­ලික අංශය කෙරෙහි තරුණ පර­පුරේ ආක­ර්ෂ­ණය හිමි­වූයේ 1980 ගණ­න්ව­ලින් පසුව යැයි කිය­න්නට පුළු­වන.

සාමා­න්‍ය­යෙන් ලෝක බැංකුවේ හා ජාත්‍ය­න්තර මූල්‍ය අර­මු­දලේ නිර්දේ­ශය වන්නේ රාජ්‍ය සේවය හැකි­තාක් කප්පාදු කරනු යන්න ය. රාජ්‍ය සේවය රටේ සංව­ර්ධ­න­යට ලබා දෙන දාය­ක­ත්වය අඩු බව ද, රාජ්‍ය - ආය­තන බෙහෙ­වින් පාඩු ලබන බව ද ඉහත කී ආය­ත­න­වල මතය වෙයි. මේ අනුව විශ්‍රාම වැටුප් ක්‍රමය පවා වෙනස් විය යුතු බව ජාත්‍ය­න්තර ආය­තන පෙන්වා දෙයි. ශ්‍රී ලංකා රජය ඉහත කී ආය­ත­න­වල නිර්දේශ හිස් මුදු­නින් පිළි­ගන්නේ නැත. ණය හා ආධාර ලබා­ගැ­නීම සඳහා කොන්දේසි ගැන සලකා බලන්නේ වුව රාජ්‍ය සේව­ක­යාට අයු­ක්ති­යක් වීමට ශ්‍රී ලංකා රජය මෙතෙක් පිය­වර ගෙන නැත. විවිධ දේශ­පා­ලන විවේ­චන පැව­තිය ද ඇත්ත තත්ත්වය එය වෙයි.

රාජ්‍ය සේව­ක­යාගේ මෙවර වැටුප් වැඩි­වීම විශේ­ෂිත වෙයි. වෛද්‍ය­ව­ර­ය­කුට රුපි­යල් නව­ද­හස් ගණ­න­කින් වැටුප් වැඩි­වන අතර ගුරු­ව­ර­ය­කුට රුපි­යල් තුන්ද­හස් ගණ­න­කින් වැටුප් වැඩි­වෙයි. කළ­ම­නා­ක­රණ සේවා, කළ­ම­නා­ක­රණ සහා­යක, පරි­පා­ලන, රියැ­දුරු ආදී සෑම ක්ෂේත්‍ර­ය­කම වැටුප් ඉහළ දමා ඇත. මෙහි ඇති කැපී­පෙ­නෙන ලක්ෂ­ණය වන්නේ වැටුප් වැඩි­වීම කෙළින් ම මූලික වැටු­පට ඇතු­ළත් කර තිබීම ය. 1980 ගණ­න්ව­ලදී ඇතැම් රාජ්‍ය සේව­ක­යන් තම වැටුප් වාර්තාව කිසි­ව­කුට දක්වන්නේ නැත. හේතුව ඔහුගේ අභි­මා­න­යට එය කැළ­ලක් වන බැවින් ය. වසර ගණ­නා­ව­කට පසු රාජ්‍ය සේව­ක­යාට බියක් - සැකක් නොමැ­තිව සිය වැටුප් වාර්තාව දැක්විය හැකි තත්ත්ව­යක් දැන් උදා වී ඇත. රාජ්‍ය සේව­කයා දෙප­යින් හිටවූ අව­ස්ථා­වක් ලෙස මෙය සැලැ­කිය හැකි ය.

තෙල් මිල පහත දැමීමේ සහ­නය වඩාත් හොඳින් දැනෙන්නේ සාමාන්‍ය පන්තියේ ජන­තා­වට යැයි කිව හැකි ය. රුපි­යල - දෙක එකතු කොට තමන්ගේ යතු­රු­පැ­දි­යට තෙල් ලීට­ර­යක් පුර­වා­ගන්නා අය සිටිති. එම තෙල් ලීට­ර­යෙන් ගෙදර වැඩක් කර­ගෙන කාර්යා­ල­යට යෑම සඳහා දුම්රිය පොළ වෙත ගමන් කිරී­මත් රාජ්‍ය සේව­ක­යන්ගේ දෛනික ජීවි­ත­යට අයත් වැඩ කොටස් ය. තෙල් මිල රුපි­යල් දෙක­කින් පහත දැමීම පවා සාමාන්‍ය පවු­ල­කට සාධ­නීය ලෙස බල­පායි. ලෝක තත්ත්ව­යට අනුව ගත­හොත් ඉන්ධන මිල හා ඉන්ධන සඳහා අය කරනු ලබන බදු ආණ්ඩු­වක ජන­ප්‍රි­ය­භා­වය තීන්දු කරන ප්‍රධාන සාධ­ක­යක් වී තිබේ. තෙල් මිල වැඩි කරන ආණ්ඩු ජන­ප්‍රිය වන්නේ නැත. එබඳු ආණ්ඩු නිර­න්ත­ර­යෙන් ම මහ­ජන විවේ­ච­න­යට ලක්වෙයි.

තෙල් මිල ආර්ථි­කයේ ප්‍රධාන සාධ­ක­යක් ද වෙයි. එහි මිල ඉහළ යන­විට භාණ්ඩ හා සේවා මිල ද ඉහළ යයි. තෙල් මිල පහළ යන විට සම­ස්ත­යක් ලෙස භාණ්ඩ හා සේවා මිල පහළ යා යුතු වුව අපේ රටේ එය සිදු­වන්නේ නැත. තෙල් මිල දෙව­රක් පහ­ළට ගිය­විට බස් ගාස්තු අඩු­කි­රී­මක් සිදු­වුව; එය මගි­යාට දැනෙන අඩු කිරී­මක් වූයේ නැත. බස් සංගම් වෙනත් හේතු දක්වා ගාස්තු නිර්ණය කිරීම තමන්ගේ වාසි­යට හර­වා­ගත් බවක් පෙනෙ­න්නට තිබේ. දැන් තෙවන වර­ටත් තෙල් මිල පහත දමා ඇති බැවින් බස් ගාස්තු ගැන නැවත සලකා බැලී­මට කාලය පැමිණ තිබේ. මගීන්ගේ පැත්තෙන් ද මේ සම්බ­න්ධ­යෙන් යම් බල­පෑ­මක් සිදු­වීම වර­දක් නොවේ.

රටේ ආර්ථික ක්‍රියා­ව­ලියේ ප්‍රධාන තැනක් ප්‍රවා­හ­න­යට ලැබේ. ආහාර ද්‍රව්‍ය වෙළෙඳ පොළට එන්නේ ප්‍රවා­හන පද්ධ­ති­යක් ඔස්සේ ය. ප්‍රවා­හන ගාස්තුව ද භාණ්ඩ­යක මිල තීර­ණය කිරී­මට බල­පාන සාධ­ක­යකි. තෙව­රක්ම තෙල් මිල පහළ දැමූ­විට ප්‍රවා­හන ගාස්තු අඩු­විය යුතුය. එහි එක් අර්ථ­යක් වන්නේ ආහාර ද්‍රව්‍ය­වල මිල ද යම් පම­ණ­කින් අඩු­විය යුතු බවය. එහෙත් එවැ­න්නක් සිදුවී නැත. එළ­වළු, මාළු, පල­තුරු, සහල්, මිරිස් හා තවත් දේවල් සුපු­රුදු මිල ගණන් යට­තේම අලෙවි කරනු දක්නට ලැබේ. රජය තෙල් මිල පහළ දමා ඇති වුව එහි සම්පූර්ණ වාසිය මහ­ජ­න­යාට ලැබෙන්නේ යැයි කිව නොහැකි ය. එසේ වීමට නම්; ව්‍යාපා­රික ප්‍රජා­වද මේ ගැන සලකා බැලිය යුතුය.

ආර්ථික ක්‍රියා­දා­මය සාර්ථක වන්නේ ද, එය සාධා­රණ වන්නේ ද ව්‍යාපා­රි­ක­යාගේ ක්‍රියා­ව­ලි­යත් සමඟ ය. ඔහු සාධා­රණ නොව­න­තාක් පාරි­භෝ­ගි­ක­යාට නියම සහන ලැබෙන්නේ නැත.

 


නව අදහස දක්වන්න